Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jan-E. Israelsson: Säkrare rondellkörning med en fil

I onsdagens VLT diskuterades rondellkörning. Upp­gifterna som lämnades där var i och för sig korrekta. Men det finns andra sätt och metoder att förbättra trafiksäkerheten vid rondell­körning.

Annons

Grundtanken i det hela är ”enfilsrondeller”. Genom att ha endast en fil i rondellerna slipper man alla trafikfarliga filbyten. I samband med filbyte inne i en rondell måste föraren dels hålla koll på att han eller hon svänger och följer vägen samtidigt som han eller hon hon ska kolla trafiken i bredvid liggande fil. Alla klarar tyvärr inte av dessa två moment samtidigt.

Ett annat stort problem vid infart i rondell när det finns två filer är att när två bilar ligger bredvid varandra skymmer man sikten för varandra. Med en fil uppstår inte detta problem.

Det säkraste sättet att i dag ta sig genom en tvåfilig rondell är att ligga

i högerfilen. Då slipper man byta fil vid infart i rondellen och man slipper även att byta fil inne i rondellen när man ska lämna denna. Och eftersom alla för eller senare alltid ska svänga till höger för att komma ut ur rondellen är detta en säkrare metod och man utsätter sig inte för onödiga trafikincidenter

På flera orter i landet finns enfiliga rondeller och jag kan konstatera att trafiken där flyter betydligt bättre i dessa rondeller än i dubbelfiliga.

Mitt förslag är därför att det bör finnas endast EN fil i rondellen. Infarten till rondellen ska (om det finns två filer på vägen före rondellen) minskas till en fil.

Även utfarten från rondellen ska vara enfilig. Därefter kan vägen breddas igen till två filer.

Nu kommer säkert någon långtradarchaufför att säga ”men våra bilar kräver två filer” och därför måste det finns två filer.

Struntsnack! Om filen är tillräckligt bred kan lastbilarna svänga utan problem. Och detta utan att rondellen måste ha två filer.

Genom att endast ha en fil uppnår man flera trafiksäkerhetshöjande effekter.

1. Man slipper byta från höger till vänsterfil innan man ska köra in i rondellen.

2. Man slipper byta fil inne

i rondellen när man ska lämna rondellen.

3. Man får en säkrare körning för alla i rondellen.

4. Man får bättre överblick av ev. övergångsställen som finns i anslutning till rondellen. Inte minst viktigt för trafiksäkerheten.

Kort sagt – enfiliga rondeller ger säkrare och tryggare trafik.

Jan-E. Israelsson

redaktör, Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons