Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jonsson (C): Fel med tankeförbud om fast Elbaförbindelse

Vid fastighetsnämndens möte 20 september behandlades frågan om fastighetskontoret skulle ges uppdraget att genomföra en förstudie om en fast förbindelse till Östra holmen och Elba, inklusive en exploateringskalkyl för projektet Östra holmen – Elba.

Annons
Väg eller färja. Bör frågan om en fast förbindelse till Elba utredas?foto: vlt:s arkiv

Frågan väcktes av undertecknad.

Bakgrunden är enkel. Med en fast förbindelse till de två stadsnära öarna i Västeråsfjärdens innersta del, så uppstår stora exploateringsvärden ute på Östra holmen och Elba. Frågan är dock om dessa värden är tillräckligt stora för att bära kostnaderna för en fast förbindelse ut till öarna. De tre viktigaste obesvarade frågorna som behöver utredas är:

1) Hur mycket stenmassor måste läggas ut i Mälaren för att få en stabil vägkropp ut till öarna?

2) Vad kostar att bygga denna stabila vägkropp ute i sjön?

3) Hur ser exploateringskalkylen ut för projektet i sin helhet?

Det är enligt svensk tradition ointellektuellt att inte vilja ta reda på fakta. Så dock inte i Västerås. Att släcka lyset så att alla katter blir grå i mörkret tycks vara en inarbetad metod. Förslaget om en förstudie för att ta reda på fakta i frågan röstades ner med stor majoritet i fastighetsnämnden. Trots att det finns många personer i alla partier – utom möjligtvis Miljöpartiet som ogillar alla vägar utom cykelvägar – som skulle vilja gå vidare med frågan. Samt det faktum att frågan om en fast förbindelse till Östra holmen var en av få frågor som de tidigare kommunstyrelseordförandena Åke Hillman (s) och Lars Luttropp (m) var överens om.

Bevekelsegrunderna för de ledamöter som yrkade på avslag att utreda frågan imponerar inte.

Göran Landerdahl (FP) gillar inte förslaget med en fast förbindelse, gillar inte att förslaget skall utredas och gillar inte att förslaget kommer från Centerpartiets ledamot. Framför allt framgångarna kring Centerns initiativ att bygga Frösåkersvägen, har skapat stor avundsjuka på den borgerliga sidan. Elisabeth Unell (m) delar uppenbarligen inte sin företrädare Lars Luttropps hållning i frågan. Det påstås också finnas ett gammalt beslut inom moderaterna att inte väcka frågan om en fast förbindelse till öarna eftersom partiet tidigare varit starkt delat i frågan.

Anders Teljebäck (s), kommunalråd och nykomling i fastighetsnämnden, backade upp avslagsyrkandet från Folkpartiet och Moderaterna. Även han intar därmed en annan hållning i frågan än den tidigare sosseledaren Åke Hillman(s). Teljebäcks argument för att inte utreda frågan var lika ihåligt som ett urblåst ägg. Han hänvisade bland annat till att kommunen inte hade några konkreta detaljplaner om exploatering av öarna som argument för att inte utreda frågan.

Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Sagt av en man som gärna ger sig in i stora, och avancerade affärer med etablerade fastighetsintressen i Västerås utan något som helst på fötterna. Affärer som alla bygger på principen att först säljer kommunen ut medborgarnas egendomar billigt till en privat intressent och därefter hyr kommunen tillbaka dyrt från den privata intressenten på långa kontrakt för olika önskvärda kommunala utvecklingsprojekt. Utan några som helst andra kommunala planer än några få förförande skisser gjorda av den privata fastighetsintressentens PR-byrå.

Jag hoppas att vi kan komma vidare i frågan om en förstudie kring en fast förbindelse Östra holmen och Elba på normalt sätt för frågor som rör exploatering och utveckling av vår stad. Följt av enkla och sunda affärsupplägg – om och när – projektet Östra holmen – Elba skall sättas i sjön.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons