Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare: Förnedrande idé att betygsätta lärarna

Annons

När jag hade läst artikeln om betygssättning av lärare, i VLT den 14 maj, var min reaktion: Har läraryrket tappat all form av status? Finns det någon annan yrkesgrupp som är lika nedvärderad och ifrågasatt just nu som landets lärarkår?

Jag tycker idén att betygssätta lärare och sedan ge lön efter betyg är förnedrande. Att på detta sätt låta nyckfulla barn och ungdomar ha sådan makt och inflytande över vuxna yrkesverksamma människor, med flera års studier på universitet och högskola bakom sig för att kunna utföra sitt yrke, är högst olämpligt. De som kommit på denna idé verkar sakna insikt om hur det går till att bemöta, undervisa och betygssätta barn och ungdomar.

Att gå in och ställa krav om prestationer och acceptabelt beteende, till exempel i högstadieklass där motivationen är låg och där det finns elever med utåtagerande beteende eller låg förmåga att bemöta såväl vuxna som andra barn på ett respektfullt sätt, lockar inte några hurrarop, åtminstone inte till en början. Kommer du som lärare på kant med med en eller flera elever, eller får ryktet om dig att du är "hård" eller "tråkig" och snacket börjar gå i korridorerna, då kommer det inte trilla in många kronor på kontot, om elevernas betygssättning ska vara lönegrundade.

Mer på gymnasiet än på högstadiet existerar betygshetsen. Bedömer en lärare, på gymnasiet, att en eller flera elever med MVG-ambitioner har presterat VG enligt tolkningen av Skolverkets kriterier sjunker populariteten.

Tonåringar är inte mogna att på ett sakligt och nyanserat sätt bedöma en vuxen människas arbetsinsats. En tonåring utgår från den onyanserade känslan och ser allt i "svart" eller "vitt och i "snäll" eller "dum".

Att låta tonåringar lönesätta lärare misstänker jag också är ett led i dagens marknadsanpassning av skolan. En rektor på en friskola vill tillmötesgå sina "kunder," som är eleverna och deras föräldrar. Det är en farlig väg att gå. Press utifrån, i form av föräldrar som ifrågasätter lärare samt elevernas bedömningar kommer i slutändan leda till att vi lärare inte törs ta konflikter, ställa krav och utföra professionell betygsbedömning.

Jag undrar vilken annan yrkesgrupp som skulle acceptera att värderas av tonåringar och få lön utifrån det. Ska en bibliotekarie få lägre lön om den bok som hon rekomenderar inte faller låntagaren i smaken eller ska en polis få lägre lön om en 16-åring tycker att hon är dryg då hon häller ut hans sprit en fredagskväll?

Vi lärare behöver samtidigt få veta av eleverna vad vi kan förbättra. Jag är inte mot utvärdering. De flesta lärare gör en anonym utvärdering bland eleverna vid varje arbetsområdes slut eller vid terminsslut. Det är ett led i skoldemokratin och ett sätt att få veta vad man kan ändra på. Många svar som kommer in från eleverna är konstruktiva men lika många är av typen "softare lektioner", "mer film" eller "vi får aldrig sluta tidigare". Att låta elevernas omdömen och utvärderingar vara lönegrundande är löjeväckande och förnedrande för en hårt arbetande yrkesgrupp.

ERIK MAGNUSSON

lärare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons