Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare kränkte och nedvärderade

Annons

Det här syftar på en artikel i VLT den 10 maj om att man ger duktigare elever svårare prov. Detta handlar om uttalandet läraren Lars-Ove Lindgren gjorde i en intervju om elever på Carlforsska gymnasiet. Han anser att proven ska anpassas till klassen. Är eleverna duktiga och ambitiösa ska de få svårare prov än andra menar han. Hur låter inte det?

I samma kurs ska det vara samma betygskriterier, oavsett hur duktig man är. Det är inte fel att ge en hel klass MVG om de förtjänar det. Men det som gjorde mig mest upprörd var hur han beskrev vissa elever och kurser. Han påstår att man på omvårdnadsprogrammet "är lite svagare" och att man har många invandrare som inte kan svenska så bra och därför måste ha lättare prov, än till exempel de ambitiösa Europaeleverna.

Han säger också att invandrarna förmodligen inte får den stöttningen de behöver hemifrån. Han säger att omvårdnadselever förmodligen inte kommer att läsa vidare, för det orkar de inte och de har inte samma grund som andra. Men alla har vi gått samma grundskoleutbildning och har därför samma grund.

Att han ens kan säga så är oförståeligt. Bara för att man är invandrare eller går på omvårdnadsprogrammet är man inte omotiverad eller mindre intelligent. Där vill man precis lika mycket som på andra linjer. Man har själv valt den linje man går. Omvårdnadselever går den linjen för att de vill arbeta med människor och inte för att de är lata. Det går inte att jämföra två helt olika kurser.

Efter omvårdnadsprogrammet läser runt hälften vidare, både svenskfödda och invandrare. Men de behöver inte. De har gått en yrkesförberedande utbildning och har redan efter gymnasiet ett yrke, som undersköterskor. Man kan alltså börja jobba direkt om man vill, men det går inte efter Europaprogrammet.

Omvårdnadselever skulle inte vara lika intresserade av teoretiska ämnen som andra, menar Lars-Ove Lindgren. Men man kan ju undra när han senast var på en sådan lektion och om han har någon aning om vad det handlar om. Omvårdnad är en praktisk linje, men har mer teori än praktik. När man läser vidare vad han sagt verkar det som att Europa är ett svårt program för extremt studiemotiverade och omvårdnad är ett program för dem som vill slappa och ta det lugnt eller bryter på något språk, eftersom de inte är så studiemotiverade.

Vad Lars-Ove Lindgren inte verkar förstå är att bara för att man bryter på nått språk eller väljer en viss linje är man inte korkad eller mindre angelägen om att plugga. Att alla är lika värda oavsett var man kommer ifrån har han tydligen aldrig lärt sig. Att uttala sig så som lärare är orimligt.

Det han sa var inte bara nedvärderande mot omvårdnadselever utan också mot lärare inom ämnet och alla invandre. Det var många, elever och lärare, som var upprörda och arga över det han sagt i intervjun.

Omvårdnadselever är lika motiverade som andra elever och har mål och vidare studier i tankarna. Invandrarna är lika smarta som alla andra och ska inte särbehandlas bara för att de kanske bryter lite.

Cajsa Eriksson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons