Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars Persson, förälder: När blev globalt passé?

Annons
Fasas ut. Proaros har stoppat intagningen till Global klass. foto: VLT:s arkiv

Global klass uppnådd? Ja, det kan man fråga sig. Efter att beslut fattats om att inte fortsätta med nyintag till Global klass inom den kommunala gymnasieskolan i Västerås till hösten 2011, börjar jag fundera och reflektera.

Det måste vara klass på det globala arbetet och tänkandet inom gymnasieskolan. Ja, det har det varit under de senaste tio åren. Inte minst genom Global klass, ett samarbete mellan några av de kommunala gymnasieskolorna i Västerås.

Global klass är ett av gymnasieelevens individuella val. Kursen innebär i korthet att öka elevens kunskap om och insikt i ekonomiska, miljömässiga, politiska och kulturella samband i en alltmer globaliserad värld.

Global klass och dess vara eller inte vara, har diskuterats förr men nu i månadsskiftet mars/april tillkännagavs abrupt en ”inbromsning”. För många ganska överraskande. Där stod elever som var starkt fokuserade på globala utblickar, globalt engagerade lärare som låg i startgroparna för ännu en omgång elever och en omvärld som inte fick chansen till kontakt med globalt intresserade unga människor.

I ett läge med sviktande ”skolekonomi”, vikande elevunderlag, ökad konkurrens från fristående skolor etcetera, måste man ju inom Proaros vända på alla stenar. All verksamhet måste granskas och ifrågasättas. Det köper jag men några frågor infinner sig snabbt, apropå den tvära inbromsningen på det globala spåret. Det är frågor som gäller tidsschema, förankring, kort och lång sikt, profilvärde, aktualitet med mera.

Unga människor måste kunna acceptera att saker och ting inte alltid blir som de önskat och hoppats. Att de inte alltid kan få sitt önskade val. Fast det är inte bara att välja om, välja nytt i all hast. En fråga är då om det officiella beskedet kunde ha kommit tidigare? Dessutom skickades inte informationsbrev angående slopat nyintag ut till alla berörda elever omedelbart. En lapsus? En motivering i brevet är att antalet sökande har minskat, därav nyintagsstoppet. Hur heltäckande är den motiveringen?

En annan fråga är vad ”globalstoppet” innebär på lång sikt. Står lärarna med sina globala intentioner och visioner, kvar och väntar? Fortsätter intresserade elever att ropa efter Global klass? Har man en gång strypt eller lagt ned en verksamhet, så ska det mycket till för att den ska komma igen och med full kraft. Spetskompetensen på området försvinner och i det här fallet seglar under tiden ett av Proaros ”flaggskepp” på skolsidan – den globala klassen – iväg, och med den ett positivt profilvärde. Det är bara att hoppas att någon ”tar hand om rodret”och inser värdet med ”globala seglatser”.

Har man från ansvarigt håll bortsett från att globala studier kan innebära ett synsätt, ett arbetssätt och en helhetssyn som kan få positiva spridningseffekter? Ja, en positiv inverkan på andra gymnasiekurser/ämnen och på omgivning och samhälle.

Har andra kommuner uppmärksammat att man i Västerås kommun slopar ett vinnande koncept? Var och på vilken nivå i organisationen, i vilket sammanhang har beslutet om att stoppa nyintag till Global klass, fattats?

Globalt/globalisering kan förbli tomma klyschor men kan också fyllas med vidgade vyer och utvecklande innehåll! Är det då rätt tid att slopa Global klass? Är det ”klass” på den åtgärden, lokalt och globalt sett?

Ja, frågorna kan radas upp och kvar finns, inte minst, de besvikna eleverna.

Kvar finns också tankar och funderingar som: När blev globalt passé? Är ”global klass” uppnådd?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons