Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

M: Jobb i länet hotas om järnvägsunderhållet återregleras

När Alliansregeringen tillträdde 2006 såg vi stora brister i infrastrukturen. Områden som järnvägsunderhåll och drift var kraftigt eftersatta och behövde åtgärdas.

Annons

Redan 2001 konkurrensutsattes både drift och underhåll av den socialdemokratiska regeringen. Konkurrensutsättningen bidrog till att fler aktörer för drift och underhåll kunde agera på marknaden. Järnvägsunderhållet blev mer effektivt och enligt Trafikverket får vi ut hela 25 procent mer underhåll för pengarna.

Sedan Alliansregeringens tillträde har vi kontinuerligt ökat resurserna. I dag är satsningarna 80 procent högre än under S-regeringen och exempelvis bara för de två närmaste åren 3,6 extra miljarder kronor. Alliansen har även gjort en rekordstor infrastruktursatsning på 500 miljarder kronor i den nationella planen för 2010–2021. Med satsningarna har återhämtningen på järnvägen äntligen påbörjats. Dessutom har kunskapen om behovet av drift och underhåll kartlagts.

S, MP, SD och V vill nu återföra arbetet med järnvägsunderhåll till Trafikverket. Oppositionen menar att företagen som utför arbetet saknar kompetens, att avregleringen är ineffektiv och att underhållsarbetet är för splittrat.

Detta är dock en uppfattning som inte Trafikverket delar. I stället pekar Trafikverket på de betydande kostnader som kommer att tillkomma vid uppsägningar av befintliga kontrakt tillsammans med risker för sämre kvalitet. Oppositionen äventyrar inte bara jobben för de cirka 5 000 personer som arbetar med järnvägsunderhåll – utan faktiskt också järnvägens framtid.

En återreglering av järnvägsunderhållet äventyrar tusentals jobb och är ett allvarligt hot mot många företag. För Västmanlands del skulle detta innebära att otaliga arbetstillfällen gick förlorade för dem som arbetar för exempelvis BBRail och Bombardier.

Dessutom skadar det Sveriges förutsättningar för framtida infrastruktur. Stefan Löfvens (S) ord om att inte återreglera går stick i stäv med hans partikamrater som i riksdagen agerar i motsatt riktning. I DN så sent som den 31 mars sa Löfven exempelvis ”för oss är det inte viktigt att återreglera, att gå tillbaka till det som var. Det är inte det som är poängen. Utan poängen är att se hur vi skapar bra verksamhet”.

Västerås är en av Mälardalens viktigaste knutpunkter. Många pendlar dagligen till och från jobb med tåg och därför blir hoten extra stora här, liksom i andra pendlingsintensiva regioner. En återreglering skulle få förödande konsekvenser och påverka alla som reser eller transporterar gods med tåg. Vi hoppas att oppositionen, för resenärer och transportörers skull, analyserar och funderar över konsekvenserna för jobb och företag i Västmanland.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons