Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mälarenergi: Tryggt med tillgång och kvalitet för avfallsbränsle

Annons

I ett inlägg på debattsidan med rubriken ”Överentusiastiska beslutsfattare en fara” uttrycks oro över min entusiasm för den kommande användningen av importerat avfallsbränsle vid kraftvärmeverket i Västerås. Skribenterna kan vara lugna när det gäller tillgången på och hantering av sorterat avfall som bränsle för Kraftvärmeverkets nya Block 6.

Mälarenergi förhandlar med ett antal möjliga leverantörer både i Sverige och utomlands. För det avfallsbränsle som kommer att importeras har vi besökt och påbörjat förhandlingar med leverantörer framför allt i Storbritannien. Där finns det gott om utsorterat avfall minst 15-20 år framåt. Transporten kan ske på ett effektivt och säkert sätt i balad form, från hamn till hamn.

Under pågående förhandlingar och innan avtal har tecknats, kan Mälarenergi av affärsmässiga skäl inte gå in på detaljer. Leverantörerna är dock öppna för att skriva avtal på upp till fem år för leveranser av avfallsbränsle till anläggningen som tas i drift 2014. Som en jämförelse kan nämnas att avtalstider för svenskt biobränsle ¿normalt är 12 månader.

Mälarenergi har lång erfarenhet av import av olika bränslen samt att bedriva tillståndspliktig verksamhet. Kraftvärmeverket ¿regleras av det miljötillstånd som finns för anläggningen. När det gäller bränsle till den nya anläggningen byggs en mottagningskontroll där kvalitetskontroll och analyser av det inkommande bränslet kommer att göras, oavsett om det är lokalt eller importerat avfallsbränsle.

I miljötillståndet framgår vad som får eldas i anläggningen, utsläppsgränser och hur restprodukter i form av aska och utsorterat material ska hanteras på ett säkert sätt. Viss aska kan användas för anläggningsarbeten, medan den så kallade flygaskan går på deponi till godkända anläggningar.

När det gäller frågan om sjötransporter och utbyggnad av slussen i Södertälje är Mälarenergi inte beroende av en utbyggnad, men en möjlighet att ta in större fartyg skulle kunna minska antalet transporter. Transporterna av bränsle per fartyg sker enligt samma villkor och regler som styr all sjöfart på Mälaren.

Block 6 blir en samförbränningsanläggning där även biobränsle kan användas om förutsättningarna på bränslemarknaden förändras. Jag har tagit del av den analys och information som togs fram inför investeringsbeslutet, vidare har jag och styrelsen så sent som i juni varit i London på studiebesök hos ett par möjliga leverantörer av avfallsbränsle. Allt detta gör att jag är trygg både vad gäller tillgång till och kvalitet på avfallsbränsle samt det investerings-beslut ett enigt kommunfullmäktige fattade i december 2011.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons