Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Maria Lindelöf (kd): Vi ska göra det vi är bäst på i vårt län

Annons

FN-organet World Tourism Organisation (UNWTO) visar att det internationella resandet i världen ökade med 4,5 procent under 2006. I Europa ökade resandet med 4 procent. Sverige som destination har därmed haft en betydligt bättre utveckling än övriga världen.

Under 2006 ökade turistnäringen i Sverige sin totala omsättning med nära 11 procent till drygt 215 miljarder kronor. Exportvärdet, det vill säga vad utländska besökare spenderar i Sverige, ökade med nästan 20 procent och är för andra året i rad större än personbilsexporten. För varje hundralapp utländska gäster spenderar går 45 kronor tillbaka i skatt till staten. Totalt bidrar de med drygt 30 miljarder kronor årligen eller 90 miljoner per dag.

Tänk på det när vi snackar tillväxt! Kristdemokraterna har länge drivit på för att turistnäringen ska stödjas för att kunna bidra till tillväxt och utveckling i hela landet. Och nu har även resten av regeringen fattat galoppen och insett vilka möjligheter till tillväxt vi har inom den här sektorn och föreslår att socialavgifterna, med undantag för ålderspesionsavgiften, ska slopas i turistsektorn från och med den 1 januari 2008.

Det innebär att nu finns det ytterligare en anledning att starta företag eller nyanställa i Västerås inom de branscher som föreslås omfattas av de reducerade avgifterna:

1. Reparation och underhåll av fritidsbåtar och vattenskotrar.

2. Reparation och underhåll av personbilar, motorcyklar, mopeder, terrängskotrar och cyklar.

3. Restaurang- och annan serveringsverksamhet.

4. Personalmatsal och centralkök.

5. Viss catering.

6. Hotell-, vandrarhems- och campingverksamhet.

7. Taxiverksamhet.

8. Tvätteriverksamhet.

9. Reparation och underhåll av skor och lädervaror.

10. Hårvård.

11. Hud- och kroppsvård.

12. Daghem för hundar.

Så vad väntar vi på?

Men konkurrensen om turisterna är stenhård och det är väl ingen överraskning att varken Västerås stad eller Västmanland ligger i topp i turismrankingen för svenska och utländska turister.

Och om dessa branscher ska ha en chans bör ju vi ha något att erbjuda dem som faktiskt kommer hit. Ett lyckosamt klimat för Västerås och turisterna är ju när utbud och efterfrågan möts. Men för att kunna svara på den saken måste man ställa sig frågan vilken målgrupp vi vänder oss till med vårt utbud.

Visit Sweden, en nationell organisation med ansvar att marknadsföra Sverige i världen, har identifierat målgruppen och delat upp den i följande segment; DINKS - yngre par utan barn, WHOPS - "äldre" par med utflugna barn, Active Family - det vill säga den aktiva familjen samt Corporate Meetings det vill säga företagsmöten och incentiveresor.

Vi bör i Västerås välja det segment som passar vår stad bäst och anpassa vårt utbud och våra upplevelser efter den gruppens önskemål och krav. Till den gruppen ska vi sedan förmedla vårt budskap. Västerås är en känd konferensstad. Låt oss då utveckla staden till att bli en ännu bättre konferensstad. Varför inte Sveriges bästa konferensstad?

Vi kan också med hjälp av Kokpunkten bli det naturliga valet för aktiva familjer som också vill uppleva Mälaröarna med sina barn. Ta då fram koncept som passar just den målgruppen!

Det handlar om kunskap om människorna man vill vända sig till. Det handlar om självkännedom om vem man är och vad man har att erbjuda. Det handlar om en politisk viljeinriktning och ett "tänk utanför den berömda boxen". Men det handlar främst om privata initiativ och en orubblig vilja och tro på att allt är möjligt.

Sverige är i ett gynnsamt läge. Att turisterna börjar hitta hit och spenderar sina pengar i vårt land drar vi alla nytta av och det ger Västmanland och Västerås goda förutsättningar att fortsätta utvecklas som turistmagnet och det bidrar till sysselsättning och tillväxt.

Maria Lindelöf

Ledamot av kultur-, idrotts- och fritidsnämnden

Politisk sekreterare för kristdemokraterna Västerås

Ombudsman för kristdemokraterna Västmanlands län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons