Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mats Bennbo: Pappersformalia löser inte skolans problem

Annons

Roger Haddad (FP) visar med sitt svar det som vi inom skolan redan upplevt och larmar om: det är för stort avstånd mellan beslutsfattare och oss aktivt arbetande pedagoger. Detta för mig åter till mitt förslag. Skapa ett nätverk, en länk i form av ett pedagogråd med tentakler ut i den vardag många politiker tyvärr bara läser om och inte upplever.

Haddad frågar sig var skolpengarna går. Det gör vi också. Det är ett systemfel när en stor del av pengarna går tillbaka från skolan till kommunen i form av dyra hyror för egna lokaler. Skolpengen medför också att det räcker med att ett par elever byter område för att en hel skola ska komma i gungning.

Det är Haddad och övriga styrande i Alliansen som ytterst varit ansvariga för att sätta riktlinjerna och framför allt se till att de efterlevts. Återigen, var är kommunikationen?

På många håll i Västerås är det illa ställt med de ekonomiska förutsättningarna för våra skolor. Förutom på min egen enhet har jag många kollegor runt om i staden som vittnar om detta. Vikarier tas inte in vid sjukdom, vilket kan föra med sig att en pedagog under ett par dagar blir ensam ansvarig för två mellanstadieklasser.

Barnen med diagnoser, koncentrationssvårigheter och ett utåtagerande sätt är många. Försök att bedriva undervisning ensam i en klass när du samtidigt måste sitta bredvid flera barn för att de över huvud taget ska förmå att vara kvar i klassrummet!

Synen på vad som krävs i form av antal personal i varje barngrupp måste ändras. Fler vuxna i skolan och på fritis måste in. Det räcker inte, att som Haddad och Alliansen föreslagit, tillsätta fler undersökningar, mer pappersformalia och teoretiska lösningar. Så länge inte tid kan avsättas utan att barngruppen eller undervisningen blir lidande, är dylika förslag bara tandlösa pappersprodukter som hamnar i pärmar.

Jag kan upplysa Roger Haddad om att det följs upp kunskapsresultat, närvaro och föräldrakontakt. Det ingår nämligen redan i jobbet.

Slutligen, som svar på påståendet att inga besparingar har gjorts, ska jag nämna några namn. Det är så lätt att siffror hamnar i anonyma kolumner i pärmar som ingen läser: Ingela, Kerstin, Birgitta, Marianne, Inger, Kristina, Sussie och Birgitta B. Det är namnen på de duktiga pedagoger som slutat på min -5-skola de senaste läsåren. Sedan har ett par tjänster till försvunnit i form av de äldre pedagoger som gått ned i tid.

Här kommer namnen på ersättarna till ovanstående:

Inga alls, alltså.

Vad säger nu de styrande rödgröna?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons