Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mats Ericson (V): Varför är det så tyst om långtradarna?

Annons
Diesellastbilar mycket större miljöproblem än privata dieselbilar? Foto: Johan Nilsson/TT

Vi har en något märklig diskussion i media. Det verkar i stort sett bara vara personbilar som går på diesel som ifrågasätts i bland annat Tyskland och nu även här i Sverige. Ska man inte se till hela sanningen?!

Naturvårdsverket redovisar att år 2016 hade vi 4 768 060 personbilar och av dem var 32 procent dieseldrivna. Flertalet, 61 procent, gick på bensin och drygt 7 procent redovisas som övriga (el, elhybrider, etanol mm).

Det som inte tas upp är att vi har 639 670 lastbilar som är registrerade i Sverige och går på diesel. Hur mycket bränsle slukar inte en lastbil jämfört med en personbil?!

Hur mycket bränsle slukar inte en lastbil jämfört med en personbil?!

Och därmed kommer ­frågan: Hur mycket klimatstörande avgaser kommer från långtradartrafiken och andra tunga fordon?

En tung lastbil drar idag mellan 4–5 liter diesel per mil. Den går åtminstone 500 mil per vecka eller 2000 mil per månad. Så det är ­bara att räkna. Summa 5 117 360 000 liter diesel per månad slukar långtradarna om de bara drar 4 liter per mil eller 6 396 700 000 liter diesel per månad om de drar 5 liter per mil, beroende hur tungt de är lastade.

Observera nu att det är de svenskregistrerade last­bilarna som redovisas här. En stor andel av långtradarna kommer från Polen, Baltikum och andra EU-länder, som inte är kända för miljökrav på sina fordon. Vi kan dessutom se många ryska lastbilar på vägarna. Varför förs inte deras stora oregistrerade utsläpp fram i diskussionen?!

Om det jämförelsevis är några fordon som i princip går dygnet runt, är det långtradarna och de utlandsregistrerade är värst. Det ­haltar något i jämförelserna kan man säga. Ska de dieseldrivna långtradarna komma undan, medan det är 1,5 miljoner privatbilister som har diesel som ska sättas åt trots att deras körsträcka normalt sett inte är jämförbar med långtradarnas.

Utsläppen från bensin- och dieseldrivna fordon måste angripas – men hur? De konkreta miljökraven mot dieseldrivna lastfordon måste redovisas och beslutas innan personbilarna sätts åt!

De konkreta miljökraven mot dieseldrivna lastfordon måste redovisas och beslutas innan personbilarna sätts åt!

Det som inte tas upp i debatten är alternativet till fossildrivna fordon, nämligen att föra över det mesta av det gods som långtradarna transporterar till järn­vägen. Var finns den debatten?! I Sverige inte alls.

Reser man i Tyskland kan man höra de nattliga godstågen som transporterar gods. Inte minst i containers på järnvägsvagnar.

Sverige är ett u-land i transporthänseende och i ett klimatperspektiv. Debatten är efterbliven. Bensin eller ­diesel är inte den enda frågan, utan huvudfrågan är om vi kan ställa om hela transportsystemet utifrån de långsiktigt hållbara kraven. Bensin och/eller diesel är en underordnad fråga! Järnvägen är alternativet!

Mats Ericson

före detta kommunalråd (V)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons