Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minister (C): Fluffiga infrastrukturlöften från S

Annons

Socialdemokraterna Pia Nilsson och Ibrahim Baylan ondgör sig över regeringens infrastrukturpolitik (VLT den 4 februari).

Alliansregeringen har sedan den tillträtt på område efter område satsat mer på infrastruktur än någon tidigare regering gjort i Sverige. Sverige går från en socialdemokratisk infrastrukturpolitik som prioriterat fluffiga löften om vägar och järnvägar men med ett magert ekonomiskt utfall till en alliansregering som levererar infrastrukturmiljarder!

Socialdemokraternas infrastrukturplan som lades fram 2004 aviserade satsningar på infrastrukturen med 381,5 miljarder kronor. Av dessa var 65,9 miljarder ofinansierat. Alliansregeringens infrastrukturplan som beslutades i december satsar 417 miljarder kronor på infrastruktur. Hela denna summa är finansierad och utöver dessa miljarder har vi öppnat för medfinansiering, vilket redan tillfört ytterligare 30 miljarder kronor.

För första gången någonsin passerar dessutom stödet till de enskilda vägarna en miljard kronor. När det gäller det viktiga underhållet av våra vägar och järnvägsinfrastrukturen så har vi ökat anslagen med 25 procent på vägsidan och 35 procent på järnvägssidan.

Jag vill också starkt vända mig mot den felaktiga bild som Nilsson och Baylan sprider kring medfinansiering. Infrastruktur är och kommer så att vara ett statligt huvudansvar. Infrastrukturbehoven kommer dock alltid att kräva mer än vad den statliga kassan klarar av. Alliansregeringen har därför valt att säga ja till de kommuner eller företag som ser att de själva vill bidra med pengar till infrastruktur.

Det handlar inte om att tvinga utan om att i de fall där kommunerna själva känner att de skulle kunna tjäna på att gå in med infrastrukturpengar bejaka detta. Vari ligger det rimliga i att omyndigförklara dessa kommuners självständiga beslut och vilja? Anser Nilsson och Baylan att de vet bättre än vad till exempel Motala, Sundsvall och Umeå kommuner gör?

Nej, Nilsson och Baylan sprider röda dimridåer som alla vi som är beroende av en bra infrastruktur kan klara oss utan. Det västmanlänningarna och kommunerna i Västmanland behöver är bättre infrastruktur, inte fler fluffiga löften från Socialdemokraterna. Därför har alliansregeringen ökat resurserna till de västmanländska länsplanerna med 15,3 procent.

Åsa Torstensson

infrastrukturminister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons