Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nale: Järnväg bör ersätta insjöfart

Annons

Mälarhamnar anser i VLT debattartikel 28 augusti att eftersom det fattas 42 miljarder för järnvägsutbyggnad för malmtransporter så skall pråmar användas för dessa transporter på Mälaren. Detta är inte rationellt eftersom malmen då först måste föras till Köping eller Västerås via tåg eller lastbil och sedan omlastas till pråm för att någonstans på Östersjökusten på nytt omlastas till oceangående fartyg.

Den enda långsiktiga och nationellt konkurrenskraftiga lösningen är att staten och näringslivet plockar fram erforderliga medel för järnvägsbyggnad. Anders Borg har ju nyligen aviserat att han tänker låna upp pengar att användas för järnvägsutbyggnad. Vätgasdrift av fartyg är tvivelaktigt då det krävs avsevärda mängder energi för utvinning av vätgas ur vatten med hjälp av el som måste produceras fossilfritt. Det är 4-5 gånger effektivare att använda sådan el för drift av tåg.

Mälarhamnar tycks glömma de miljöproblem som utökad frakt kommer att innebära för Mälaren. Risken är stor att Mälaren kommer att drabbas av invasiva organismer som på ett katastrofalt sätt kan rubba ekosystemet. Denna risk ökar starkt med större fartyg som opererar globalt, en situation som gynnas om Södertäljeslussen byggs ut.

Den lokala drömmen om Västerås som logistikcentrum förverkligas bäst genom satsning på järnvägstrafik. Detta skulle också ge Bombardier en chans att växa i Västerås vilket ger ett mångfalt större mervärde än en gammaldags insjöhamn. De nya arbetstillfällena skulle skapas i Västerås i stället för på fartyg under främmande flagg.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons