Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Per Lithammer (v): Betygens betydelse får inte överskattas

Roger Haddad (fp) anklagar mig och vänsterpartiet för att inte besvara frågan om hur man ser på skolresultaten i Västerås grund- och gymnasieskolor samt att det individuella programmet är det största programmet.

Annons

Jag skickade dock in ett svar på hans artikel samma dag som den var införd i tidningen men tyvärr kom det bort i hanteringen på redaktionen.

Nu till svaret på Roger Haddads frågor, det vill säga hur vänsterpartiet ser på betygsresultaten och det faktum att det individuella programmet är gymnasieskolans största för närvarande.

För det första kan jag upplysa läsarna om att det individuella programmet är det största program vi har idag, nu med Haddad som ansvarigt kommunalråd. Detta var inte fallet föregående mandatperiod med ett v- och s-styre. Detta faktum bör väl Haddad förklara för västeråsarna, att det är han som är ansvarig just nu.

För det andra, så anser vänsterpartiet att betygen i den svenska skolan inte är av godo. Betygens negativa del understödjer konkurrens i stället för att utveckla kreativitet, samarbete, social kompetens och kritiskt tänkande. Betygens betydelse får heller inte överskattas utan det är kunskaperna som eleverna tillgodogör sig som är det väsentliga och det finns många andra metoder att följa detta.

Vad betygen inte heller kan påverka är vilka elever vi har i skolan idag. Det är inte samma elever som för 10-20 år sedan. Våra barn och ungdomar lever i ett helt annat samhälle än

tidigare. Det är min övertygelse att häri ligger den stora pedagogiska utmaningen för dagens pedagoger och skolpolitiker.

Vi kan inte bara gå bakåt utan vi måste agera framåt i den verklighet vi lever i. Tyvärr så är de flesta förslag som kommer från folkpartiet av den äldre karaktären. "Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart" för att citera en

populär rockpoet.

Jämfört med andra länder står sig den svenska skolan bra vad gäller kunskaper, men det är klart att vi alla vill ju alltid bli bättre. Visst har vi många svårigheter i skolan idag, men om vi hela tiden i vårt resonemang utgår enbart från problemen, så finns en risk att vi fastnar där.

För visst Roger Haddad, har vi en bra skola idag som vi alla kämpar för ska bli ännu bättre. Eller?

Per Lithammer

oppositionsråd

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons