Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rc-loken är inga raketer

Annons

Med den meritlista som Gunnar Söderberg presenterar i sin debattartikel VLT den 16 juni bör man förvänta sig en något bättre kunskap om järnvägsfordon och deras tekniska beskaffenhet. Om vi tar det från början, när det gäller X40 som nu testkörs, lär dessa tågset vara behäftade med brister och fel som alla andra nya fordon som tas i trafik. Förvisso är det gammal beprövad teknik, men kombinationen har inte alltid varit densamma.

Men att påstå att X40 bara kommer att få köras i 100 km/h, är icke med sanningen överensstämmande. I dagsläget är fordonet i fråga godkänt för 160 km/h, det vill säga samma hastighet som

Rc-lok och vagnar är godkända för.

Att Rc-lok enligt Gunnar Söderberg får köras i 200 km/h, är helt gripet ur luften. De har aldrig körts i 200 km/h, och kommer inte någonsin att köras i 200 km/h (orsak; inga magnetskenbromsar, vilket är ett säkerhetskrav för hastigheter över 160 km/h).

X40 har sådana anordningar att de framledes kommer att godkännas för 200 km/h. Att ett Rc-lok med lätthet skulle nå en hastighet av 200 km/h och kunna behålla den farten utan problem är rent nonsens. Alla som över huvud taget någon gång satt sin fot på ett Rc-lok i rörelse, vet att de inte är några raketer! Att alternativt beställa fler Rc-lok är helt uteslutet, eftersom dessa inte tillverkas längre. I dagsläget finns ingen svensk tågtillverkare kvar.

Vi som hanterar tågen är inte odelat positiva till X40. Naturligtvis kommer X40 att drabbas av en mängd "barnsjukdomar" under de närmaste åren, vilka förhoppningsvis kommer att byggas bort, det vill säga exakt likadant som på de "svenska" Reginatågen, vilka i dagsläget faktiskt fungerar tämligen bra. Ska man skriva en debattartikel om just det specifika området "järnväg", bör man nog ägna sig åt lite seriös förundersökning.

Ett Rc-lok har faktiskt provkörts i 200 km/h, men detta projekt lades ned på grund av astronomiska summor för ombyggnad, och dels, som tidigare nämnts, på grund av bristen på magnetskenbromsar på vagnarna.

Det nämns också en hotbild mot järnvägspolitiken där indragna, försenade och inställda tåg tas upp. I så fall eskalerar inte hotet genom att X40 anskaffas. Det är helt andra faktorer som spelar in i det avseendet, till exempel politiker, företagsledning, ekonomiska beräkningar, för att inte nämna lobbyingen från bil/buss/ lastbilsfabrikanterna.

Där finns den stora hotbilden mot en väl fungerande järnvägspolitik!

När det gäller järnvägspolitiken lär inte fordonen spela så stor roll. Där är det i huvudsak politiska beslut som sätter sina spår.

HANS WIRÉN

KJELL ANDERSSON

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons