Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

S+MP+V: Fritidshemmen är en del av skolan

Annons

En viktig del i den pedagogiska verksam-heten som tyvärr ofta glöms bort är fritidsverksamheten. Under valrörelsen talade vi ofta och varmt om fritidsverksamheten i Västerås. Detta gjorde vi med rätta. Enligt vår senaste granskning i barn- och ungdomsnämnden trivs barnen, föräldrarna är nöjda och de anställda tycker om sitt arbete på fritidshemmen i Västerås.

Att barnen är trygga i verksamheten måste ses som ett mycket gott betyg för våra pedagoger. I utredningen upptäcktes dock några förbättringsområden.

På vissa håll i Västerås används pengar avsedda för fritidsverksamhet till skol-verksamhet, vilket är problematiskt. Det blir svårt för oss rödgröna i barn- och ungdomsnämnden att veta om vi skjuter till tillräckliga resurser.

Vår undersökning visade också att det pedagogiska syftet med verksamheten behöver klargöras och synliggöras för vårdnadshavare och barn men också för övrig personal i skolan och ledning. Att fritidsverksamheten är en tillgång för lärandet måste framhållas.

Vi har bett den kommunala utföraren Proaros att återkomma med rapport för hur man ska säkerställa bra ute- och innemiljöer och också ge oss en bild över personal-tätheten. Vi har nämligen under våra besök i verksamheten fått signalen att barn-grupperna växer.

Som ett steg i att höja statusen på de pedagogiska yrkena har regeringen infört en lärarlegitimation något som varit omskrivet i media den senaste tiden. Reformen är kombinerad med utbildningsinsatser för att ge pedagogerna en möjlighet att uppgradera sin utbildning. Tyvärr omfattas inte fritidspedagogerna av denna satsning.

Enligt regeringen tillhör fritidspedagogerna inte någon skolform och kan därför inte få ut en lärarexamen. Detta trots att fritidspedagogerna ofta gått samma utbildning som förskolärarna vilka omfattas av satsningen.

Vidare kan man på skolverkets hemsida läsa att fritidspedagoger endast får vidare-utveckla sig inom praktisk-estetiska ämnen för att i ett senare stadium kunna ansöka om legitimation. Man får alltså inte läsa upp kompetens inom exempelvis matematik, oavsett intressen och trots att det är något som vi har brist på inom skolan.

Det är uppenbart att den borgerliga regeringen inte har förstått vikten av en bra fungerande fritidshemsverksamhet. Synen som avslöjas mellan raderna är den kring förvaring av barn, inte en pedagogisk verksamhet.

Vi kan lova att vi i den rödgröna majoriteten i barn- och ungdomsnämnden kommer att fortsätta fokusera på fritidsverksamheten och att vi är stolta över våra medarbetare.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons