Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska vi behöva vänta till 2020?

Annons

Nu är det exakt ett år sedan vi socialdemokrater stod på perrongen i Västerås och ställde krav på SJ att tågen till och från Stockholm skulle fungera. Vi fick alla pendlare på vår sida.

Däremot inga borgerliga politiker. Därifrån kom istället negativa reaktioner mot vårt engagemang, bland annat från folkpartisten Agneta Berliner. Hon ansåg att det var ?patetiskt och populistiskt? av oss att ha synpunkter på SJ eftersom den socialdemokratiska regeringen i slutändan var ansvarig för SJ och därmed för pendlarnas problem. Gäller denna ståndpunkt fortfarande; att regeringen har ansvaret?

Som socialdemokrater och pendlare har vi naturligtvis rätt och skyldighet att kritisera oavsett vilken regering vi har. Och SJ:s problem har tyvärr inte blivit färre.

Dock är vi inte så naiva så att vi skyller allt på den nya borgerliga regeringen. Vårt engagemang och vår kritik kommer att kvarstå, till dess att vi får den tåg-trafik som västmanlänningarna förtjänar.

Vi vet att många människor valt att bosätta sig i Västerås trots att de arbetar i Stockholm. De har fått löften om goda pendlingsmöjligheter och de är djupt besvikna. Vi vet detta eftersom vi själva träffar dem på perrongerna i tålig väntan på försenade eller inställda tåg.

Vi socialdemokrater i riks-dagen har på olika sätt agerat i och utanför riksdagen för att göra något åt pendlingssituationen. Vid flera tillfällen har vi träffat ansvariga på Banverket och SJ för att diskutera vad förseningarna beror på och vad de avser att göra åt saken. Vi har lagt motioner i riksdagen om att det måste ställas högre krav på SJ vid upphandling av tåg och att avgiftssystemet måste ses över.

Det är inte rimligt att kostnaderna för pendlande skiljer sig så omåttligt som de gör i regionen. Det är inte heller rimligt att utlovade åtgärder inte genomförs eller skjuts upp i oändlighet. Vår kamp kommer att fortsätta!

När den borgerliga regeringen nu tvekar att bygga den tunnel, Mälartunneln, vid infarten till Stockholm som på sikt skulle lösa många problem är vi både häpna och förskräckta. Här vilar ansvaret för pendlarnas situation tungt på den nuvarande regeringen. Det finns ingen annan enskild åtgärd som på sikt skulle lösa eländet. Men borgarna vill väcka liv i den ?tredjespåret-lösning? som tidigare förkastats.

Ett tredje spår skulle inte lösa de problem som finns. Tre spår räcker inte! Vad som behövs är de fyra spår som Citybanan och Mälartunneln innebär. Under överskådlig framtid kommer tågtrafiken i Mälardalsregionen att öka kraftigt. I dag börjar och slutar 50 procent av alla tågresor inom Sverige på Stockholms central.

När ?tredje spåret-lösningen? utreddes i början av 1990-talet fanns varken lagen om byggnad av järnväg eller miljöbalken. Prövningar enligt dessa lagar måste alltså göras. En ny detaljplan som tillåter ett tredje spår måste utarbetas. Vattendomen för byggnationen har gått ut. Det finns ingen kostnadskalkyl.

Enligt Banverkets beräkningar kan ett tredje spår, under extremt gynnsamma förhållanden, finnas på plats tidigast år 2017. Extremt gynnsamma förhållanden råder nästan aldrig i Stockholm. Så, år 2020 är troligtvis närmare verkligheten. Man tar sig för pannan! Citybanan och Mälartunneln har dessutom redan kostat över en miljard kronor, att avbryta projektet vore att kasta skattepengar i sjön. Det kan vi socialdemokrater inte acceptera!

Vi räknar med att regeringen tar sitt förnuft till fånga och låter tunnelbygget fortsätta som planerat, dels för pendlarnas skull, dels för utvecklingen i hela Mälardalen.

Vi socialdemokrater i riks-dagen kommer att fortsätta ta vårt ansvar för att driva på för en utbyggd tågtrafik i Mälardalen och rimliga villkor för pendlarna i Västmanland.

@Byline - endast namn:Margareta Israelsson

Sven-Erik Österberg

Olle Thorell

Pia Nilsson

@Vinjett med pil:Det är inte rimligt att utlovade åtgärder inte genomförs eller skjuts upp

i oändlighet, skriver de socialdemokratiska riksdagsledamöterna för Västmanland Margareta Israelsson, Sven-Erik Österberg, Olle Thorell och Pia Nilsson.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons