Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolan kräver kompetens och avancerat ledarskap

Annons

Tänk om vi kunde få en vettig diskussion om skolan! Förutsättningar finns nu när valrörelsen är över. Kan det finnas någon bättre utgångspunkt än den artikel om projektet Dropin som Inger Paris och Cecilia Åslund skrev i VLT den 20 september. Målet är att stärka och förbättra övergången mellan skola, samhälle och arbetsliv. Om 30 år kommer man säkert att fråga sig hur vi kunde stänga in ungdomar i åldrarna 6-19 år i institutioner utan tillräcklig kontakt med det omgivande samhället och arbetslivet, och detta under de viktigaste åren för en människas emotionella och fysiska utveckling.

Som de båda debattörerna skriver mår många ungdomar dåligt i dag, med magont och psykiska besvär. För många är skol-åren en enda lång pina. Därmed blir skolan inte det ställe där man med lust och intresse plockar från kunskapens träd. I stället blir den början till en effektiv utslagning. Vi måste få en organisation som på ett helt annat sätt tar till vara elevers olika begåvningar och där det inte är fel att, när man fått ordentliga baskunskaper, få komma ut i arbetslivet för att praktisera eller kanske inhämta kunskaper på andra sätt - folkhögskolor, studiecirklar, studieresor, kurser på företag och i organisationer och så vidare. Eller varför inte i arbetslivets verklighet?

Skulle man få ett jobb i 15-16-årsåldern så skall man kunna ta det och veta att man kan vidareutbilda sig under hela livet när man känner sig motiverad till det. Det skall inte betraktas som något suspekt om man som en Björn Borg eller Åsa Moberg lämnar skolan och ägnar sig åt det man har stora förutsättningar för och parallellt få erfarenheter och kunskaper på annat sätt. Det finns i dag oerhörda källor att ösa ur via litteratur, tidskrifter, data, tv, folkrörelseengagemang med mera. Och kunskapsinnehållet förändras ständigt. Lär sig gör man när man inser att det är viktigt. En sådan motivation förutsätter individualisering.

Det måste byggas en radikalt förändrad organisation för barns och ungdomars utveckling. Det krävs nya modeller för en sådan skola och ett avancerat ledarskap och personal med olika kompetenser. Det kanske känns utopiskt men målet är fantastiskt: sociala, trygga, harmoniska, kunniga och levnadsglada ungdomar på väg in i vuxenlivet.

Roland Sundgren

Debatt

@Vinjett med pil: Vi måste få en organisation som på ett helt annat sätt tar till vara elevers olika begåvningar, skriver Roland Sundgren (s).

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons