Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolledare: Forma skolan efter eleverna

Gymnasievalet har just genomförts. Med alla medel försöker vi vuxna, lärare, föräldrar, tuta i ungdomarna att det är "Viktigt för din framtid". De litar på oss.

Annons

Trots allt tyder det mesta på att människor kommer att byta yrkesbana åtskilliga gånger i sitt liv. Så, varför denna hets? Är framtiden fördärvad om man väljer "fel" till gymnasiet? För många ungdomar förefaller det så, och stressen är naturligtvis monumental!

Hetsen att få bra betyg sköljer effektivt bort tryggheten och lugnet i skolan, och därmed de grundläggande förutsättningarna för ett livslångt lärande som kan stödja elevens utveckling som människa. Detta känner forskningen mycket väl till, ändå fortsätter politiker, lärare, debattörer och föräldrar att använda betygen som hot för att få ordning i skolan.

Är det kanske så att vi, medvetet eller omedvetet, tycker att det är bra att med betygens obevekliga tyngd hålla ungdomarnas inneboende kraft och kreativitet på mattan?

Är det kanske så att, medvetet eller omedvetet, vi med makt vill styra ungdomarna att underkasta sig dagens sätt att organisera samhälle och arbetsliv?

Är det kanske så att, medvetet eller omedvetet, vi som är äldre är rädda för framtiden, för förändringar. Och, att vi på detta sätt klamrar oss fast vi det sista halmstrået i en föränderlig värld?

Klimatkris, finanskris, befolkningskris, hungerkris... Vi vet inte hur världen kommer att förändras, bara att det inte kommer att se ut som det gör nu och, att förändringarna blir stora.

Tror vi verkligen att vi, med den likriktning som skolministern med alla till buds stående medel nu inför i skolan, kommer att göra eleverna kompetenta att förändra, utveckla och ta ansvar för den föränderliga framtiden?

Jag tror, verkligen, att verkan av betyg och prov starkt bidrar till att göra människor mer idéfattiga och mer enkelriktade, istället för att utveckla medkännande individer som kan tänka egna tankar, utveckla gemenskaper som grundar sig på empati med andra människor. Den konkurrens som betygen uppmanar till, gynnar sannerligen inte samarbete, vilket i framtiden kommer att vara än mer nödvändigt för samhällets överlevnad. Nej, motsatsen är fallet! Man ser till att lära sig det som är befallt, så provresultatet blir högt och betyget därmed gott.

Självklart hjälper man inte sina kamrater, för då kan ju ens eget betyg bli sämre. Hur det sedan går med kunskapen själv, och viljan att veta och lära sig mer, står skrivet i stjärnorna.

Vad behöver då göras?

Eleverna i grundskola och gymnasium måste få känna att undervisningen angår dem. Kanske till och med utgår från deras egna intressen och idéer. De behöver få lära sig att ta hänsyn till sig själv och andra, att tillsammans utöka och utveckla kunskaperna. Inte som nu, köra över sig själv och andra för att få bra betyg. Eleverna behöver känna att innehållet i skolan angår dem, deras liv och framtid.

En av de starkaste, kanske den allra starkaste, ingrediensen i denna framtidens skola borde vara konsten. Konsten kan utveckla människan till kreativa, fantasifulla, inlevelsefulla individer. När man övar estetiska ämnen stärker man sin förmåga till empati och till att kommunicera med andra människor.

När tiden kommer då människan vet vad den vill med sitt liv, själv vet vad den har förutsättning och intresse för att bidra till samhällsbygget med, behöver ett starkt vuxenutbildningssystem finnas. Det kan kallas universitet, högskola, folkhögskola, Komvux, eller något annat, men det behöver finnas. För människornas skull, för samhällets skull.

Det är väl samhället som ska formas efter människorna, inte tvärt om? Alltså ska skolan formas efter eleverna, inte tvärt om!

Vad säger forskarna?

Ola Wauge

skolledare, Waldorflärare, förälder

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons