Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Speciallärare: Västerås inte alls bäst i klassen på dyslexi

Mig veterligen har det tidigare aldrig funnits någon fungerande modell eller ens en genomtänkt plan för dyslexiverksamheten i Västerås.

Annons

Den styrande alliansen tar nu de första stegen mot en fungerande dyslexiverksamhet. Detta efter år av en flummig socialdemokratisk skolpolitik med en nedrustning av specialundervisningen samt en dåligt fungerande dyslexiverksamhet.

Efter cirka tio år har nu logopeder inom Proaros i Västerås bytts ut mot specialpedagoger med dyslexikompetens.

Med subjektiva, ej sakliga argument, sänker logopeden Helén Sämfors en hel yrkesgrupp. Britt Sandström, tidigare ordförande i barn- och ungdomsnämnden, häcklar Västeråsalliansens hedervärda satsning på en läsa-skriva-räkna-garanti och dyslexi. Varför?

Några ej sakliga argument med mina kommentarer:

1. Specialpedagoger har inte kompetens och befogenhet att ställa diagnos.

Enligt Socialstyrelsens direktiv får personer, som har tillräcklig kunskap om dyslexi, ställa diagnos. I skolan är det då bäst med en pedagog, som vid behov tar hjälp av annan specialistkompetens.

2. I hela landet är det en självklarhet att logopeder ställer diagnos.

Högskoleverket har en lista på behöriga intygsgivare inför högskoleprov. De torde också klara att ställa diagnos i grund- och gymnasieskola. Instansen, som behöver dyslexiintyg, får själv se till att intygsgivaren har rätt kompetens. Av dessa 350 intygsgivare är cirka 70 procent pedagoger, 20 procent psykologer och 10 procent logopeder.

3. Dyslektiker kan inte få någon diagnos alls i Västerås nu.

Enligt Karin Chemnitz, Proaros verksamhetschef, finns mer än en specialpedagog som kan utreda dyslexi.

4. Kön för utredning var inte nämnvärt lång tidigare.

Under flera år har många förtvivlade föräldrar kontaktat mig i egenskap av dyslexipedagog. De har klagat över den långa kön, ett år eller mer, och kämpat hårt för sina barn, som ibland fått vänta ända till högstadiet eller till vuxen ålder innan diagnos ställts. Jag har flera gånger vidarebefordrat föräldrarnas frustration till Britt Sandström, Chemnitz och Pär Eriksson, direktör för Proaros, men utan gehör.

5. Arbetet för barn med funktionshinder och som behöver diagnostiseras har rustats ner.

Hur kan man rusta ner något som aldrig har funnits? Diagnostiserar gör man fortfarande.

6. Västerås är ett föredöme för andra kommuner. Enligt mitt stora kontaktnät i hela Sverige, med företrädare för olika kommuner, är Proaros inte alls bäst i klassen eller ens bland de bästa.

Proaros tidigare stora satsningar på dyslexi har antingen varit felriktade eller inte adekvata. Vem tar ansvar för detta?

En till två i varje klass har dyslexi. Kompetensen att diagnostisera och åtgärda dyslexi, en bristvara både nu och tidigare, måste finnas på varje skola.

Utredningen kan då ske direkt utan dröjsmål och byråkratiskt krångel.

Lena Brink

speciallärare och specialpedagog

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons