Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SSU: Stora förbättringar krävs i skolans sexualundervisning

Annons

För ett par månader sedan blossade en debatt upp om dagens sexualundervisning i och med lanseringen av RFSU:s undervisningsfilm ”Sex på kartan”. Det visade sig vara kontroversiellt och ansågs flummigt att porträttera sex ur ett perspektiv som inte enbart syftade till fortplantning eller var följden av en romantisk relation. Tyvärr är detta en debatt som inte blir inaktuell förrän stora förbättringar har gjorts inom sexualundervisningen.

Vi är många med jobbiga minnen från åttans sexualkunskap; skolkuratorn som meddelade att hen inte trodde på bisexualitet, den generade biologiläraren som gjorde att klasskamraterna runt omkring inte kunde göra något annat än att skämta bort situationen. Eller, helt enkelt, att man om man faktiskt skulle ta tillfället i akt och ställa en fråga, varken skulle kunnat få ett bra svar eller stöd från klasskamraterna. Vi är många som önskat att sexualkunskapen handlat om mer än om hur ett barn blir till.

Högstadiet är för många unga en orolig tid då man ännu kanske inte blivit tillräckligt självsäker för att våga vara annorlunda, våga vara den som bryter mot, de ofta outtalade, normerna. Vi kan inte förlita oss på att den information unga på egen hand söker upp, alternativt får från sina vänner, är tillräcklig.

Skolan har en fostrande roll som vi inte kan förneka. Det är skolans skyldighet att se till att alla elever känner sig sedda, men inte utpekade. Det är skolans skyldighet att se till att eleverna blir hörda utan att behöva vara rädda för att bli utskrattade. Med kunskap kommer även förståelse, och vi vill se en skola där man kan lita på att varje lärare är kompetent – även inom sexualkunskapen.

Vi vill se att dagens många gånger ensidiga sexualundervisning, där sex är detsamma som samlag mellan en man och en kvinna och syftet bara fortplantning, ger plats åt en mer omfattande sådan. Vi vill se en sexualundervisning där sex också kan vara njutning och att lära känna sin egen kropp. Det är skolans plikt att bistå med saklig och bred information, att utgöra ett komplement och en motvikt till den information elever hittar själva på internet.

Tyvärr har vi en lång väg kvar att gå innan all sexualundervisning lever upp till det idealet. Och någonstans måste man börja. Regeringens tio miljoner är dock långt ifrån tillräckligt för att ge någon genomgripande förändring och förbättring av sexualundervisningen. Med andra ord: ” ... Det räcker inte att skicka ut en förfrågan om att komma på ett seminarium”, för att citera Tomine Grelsson, lärarstuderande vid Luleå tekniska universitet. Sexualkunskap bör vara en naturlig del av lärarutbildningen, så att även ”Biologi-Bengt” kan svara på det där lite jobbiga om sex utan att rodna.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons