Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stefan Erling Larsson: På lång sikt är alla förlorare när handeln flyttar utanför stan

Annons

Ett besök i Västerås och bilberoendet i världen gör sig påmint. Ännu värre, utvecklingen på Erikslund påminner om att politik och samhällsutveckling förstärker bilberoendet och den anti-urbana utveckling som vi sett sedan första halvan av 1900-talet, med glesa och funktionsuppdelade stadsstrukturer. En gles stad utan blandning av funktioner kräver längre och fler bilresor samt isolerar snarare än integrerar människor.

På kort sikt kan Erikslund möjligen locka kapital från stadens omland och skapa nya arbetstillfällen. Men med tanke på ekologiska och sociala konsekvenser är det knappast en önskvärd utveckling, särskilt med tanke på att andra satsningar skulle kunna innebära mer än enbart kortsiktig ekonomisk tillväxt.

På lång sikt är det dessutom otroligt att ekonomiska eller andra fördelar kan följa av en utglesning och uppdelning av stadens element. Satsningar bör istället göras på att förtäta och blanda bostäder, arbetsplatser och service. Vi ser vi hur sociala attraktioner försvinner ut från staden till följd av satsningar på externa köpcentra. När affärer inne i staden tvingas stänga eller när nya inte kan finna lönsamhet i att starta nytt skapas allt sämre förutsättningar för stadslivet i stort, till exempel eftersom att restauranger inte kan hålla öppet om staden töms på liv och rörelse. Stadsgator för sociala möten, trevliga promenader och shopping blir ganska ointressanta om de inte kan längre orkar innehålla mängder av affärer, restauranger, kaféer, biljardhallar och andra attraktioner.

Studier visar att människor numera konsumerar upplevelser mer än materiella ting, något som stämmer in ännu tydligare på yngre generationer som dessutom är en stor resurs för staden. Varför skulle dessa människor vilja bo i en stad med stort utbud av motorleder och externa köpcentra men utan tillräckligt utbud av andra, mer sociala, attraktioner?

Att planera staden baserat på privatekonomiska trender kan vara farligt eftersom att en sådan planering inte nödvändigtvis tar hänsyn till långsiktiga och övergripande mål för samhället i stort. De stora vinnarna på kort sikt är handelsidkarna som ser utvecklingen på Erikslund som positiv.

Det är ett något naivt synsätt för att vara personer som dagligen är ansvariga för utsläpp från tusentals bilar, människors brist på sociala upplevelser och framförallt för en negativ samhällsutveckling i stort.

Ytterst ansvariga är dock de politiker som blundar för internationella, nationella och dessutom lokala uppsatta mål om hållbar utveckling och som istället tillåter en bristfällig och ohållbar utveckling. På lång sikt är alla förlorare, det vill säga utvecklingen på Erikslund är parasitisk på staden, till vilken den inte tillför något positivt.

STEFAN ERLING LARSSON

Stockholm

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons