Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sven-Gunnar Wallin: Varför kaos på E18?

Annons

Jag tycker att man alltför ofta behöver läsa i VLT om att det är kaos på E 18 och man måste nog som bilförare tänka till lite extra över detta. När händer olyckorna? Ofta händer det runt helgerna när det är extra mycket trafik. Snart kommer det att hända på grund att man överraskas av halkan. Ibland händer det på grund av att någon förare varit påverkad av någon olämplig dryck eller tablett.

Trafikpolisens chef Jörgen Bergfast hade på radion en ganska bra förklaring till varför olyckorna händer när det var besvärligt med olyckor och jag skulle vilja göra några ytterligare reflektioner över detta ämne.

Att vi har mitträcken på E 18 åt bägge håll från Västerås är mycket bra från trafiksäkerhetssynpunkt. De direkta mötesolyckorna i hög fart försvinner och färre behöver släppa livet till på grund av någon annans felbeteende.

Nu är det en strid om att komma först till den plats där två körfält blir ett och det är där som olyckorna numera händer. I samband med en sådan olycka så avslöjas många bilförare som inte är riskmedvetna när det gäller avståndet till framförvarande bil. Behöver någon lite längre fram tvärbromsa på grund av att någon chansar vid avsmalningarna så hinner inte förarna i kön bromsa på grund av att man håller för kort avstånd till framförvarande bil. Man tänker inte på att man till exempel vid 90 kilometer i timmen, om det blir tvärstopp längre fram, behöver 25 meter för att över huvud taget reagera och börja bromsa.

Sedan är man beroende av väglaget när det gäller var man kan få stopp på bilen. Tyvärr håller de flesta förare cirka 15 meters avstånd till framförvarande och då hamnar man ovillkorligen i kofferten på bilen framför.

Vad gäller då för regler när två körfält blir ett? Om det är trafik i bägge körfälten fram mot avsmalningen är det väl naturligt att den som ligger längst fram i någon av körfälten också åker först. Sedan gäller ”dragkedjemodellen” och det betyder att vi åker varannan bil. Detta nya tänk gäller även på andra ställen där två körfält blir ett, till exempel på Norrleden vid Önstavägen eller vid olika avstängningar av ett körfält i samband med vägarbeten.

Vi får aldrig glömma fantasin i vårt körsätt och att vi tar hänsyn till varandra.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons