Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sven Jansson: Allra bäst vore att slopa avgiften på bussarna

Annons

Införandet av kontantstopp på bussarna är ett hastverk som ännu inte är genomfört till kundernas fromma. Bland annat så har man inte tagit hänsyn till att två grupper har det svårt att få tag på "entrébiljetter" till bussen, nämligen personer mellan 50 och 100 år och tillfälliga besökare som kommer med buss eller tåg till Centralen.

Äldre människor är de som mest frekvent åker buss. Varför har man inte tagit hänsyn till dessa? Det är många äldre som varken har dator eller mobiltelefon. Ungdomen behärskar dessa tekniska utrustningar till fullo. Har inte beslutet stressats igenom för att uppfylla bussförarnas fackliga krav? Skulle inte de fackligt ansvariga som drev igenom detta kunna stå vid de busshållplatser som saknar automater och sälja biljetter? Varför får endast vissa affärer sälja biljetter?

Att gå till en hållplats och bereda sig på att gå ombord är ett stort beslut för en person som kanske är runt 90 år. Dessutom är det torftiga instruktioner för köp i automat.

Västerås kommun propagerar för att det ska vara färre bilar i centrum för att spara på miljön. Höjda parkeringsavgifter var det som infördes på förslag av miljöpartiet. Detta går inte ihop med VL:s beslut om att införa kontantstopp på bussarna.

Det var inte särskild hög beläggning på bussarna förut och nu blir med all säkerhet ännu sämre. Beslutet har fattats utan att kommunalrådet Andreas Porswald (mp) protesterat, men han åker väl tjänstebil och parkerar där det passar honom.

Den enda verksamhet som kommer att dra fördelar av detta med kontantstopp på bussarna är taxirörelsen, vilken sannolikt kommer att öka sin omsättning med flera procent den närmaste tiden.

Ett annat beslut som påverkar utnyttjandegraden av bussarna är att VL beslutat om en 5-procentig höjning av avgifterna. Men om man går från 20 till 22 kronor så blir det 10 procent enligt mitt sätt att räkna! Utöver detta så kommer det till avgifter för någon sorts straffbiljett om man kommer in på bussen för att köpa biljett!

Det finns så många andra lösningar för att skydda förarna!

1. Kunden kommer med jämna pengar och betalar i en automat ombord på bussen, pengarna går direkt till en väl skyddad kassett under golvet på bussen, finns i andra länder och är en billig lösning jämfört med det system som nu lanserats.

2. Om man nu absolut vill skydda bussförarna med att inte ta emot kontanter då skulle alla kiosker och affärer ha möjlighet att sälja biljetter. Idag kan en äldre person få gå flera kvarter för att få tag på en biljett! Max avstånd för inköpsställe på busslinjerna skall vara 300 meter. Det går inte så fort att gå med rollator. Skulle underlätta för alla äldre!

Vad kommer att hända då någon desperat person får för sig att med vapen hota busschauffören och kapa bussen? Som samhället har utvecklats så är detta inte omöjligt.

Nej, ta bort all dyr administration utom de absolut nödvändiga för logistiken och slopa avgifter helt. Då skulle alla åka buss och VL gå med vinst!

Sven Jansson

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons