Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trött på usel mat

Annons

Bo Gyllegård är en individ i den kraftigt växande gruppen i vårt samhälle - äldre människor. Alla dessa 200 000 personer som äter på våra äldreboende runtom i landet har en egen identitet och olika behov. Den gemensamma nämnaren hos de äldre är att måltidsupplevelsen blir allt viktigare med åldern. För många är måltiden den viktigaste sociala aktiviteten under dagen, som man längtar efter. Bo Gyllegård är en av de många som inte får njuta av den vällagade maten med vänner under en trevlig måltid.

Att måltiderna på äldreboendet har blivit industriell massproduktion utan gastronomisk, hälsosam eller social känsla är moraliskt oacceptabelt. Det minsta köket på äldreboendet kan göra är att erbjuda mat som gästen vill ha och betalar för. Resurser för detta finns om man har humant samvete och respekt för människan.

"Trött på usel mat" "Alltid samma tråkiga röra" "Kostchefen förstår inte kritiken" "Bedrövlig mat på stans servicehus" är alltför vanliga rubriker i bland annat VLT. Kärnan i problematiken har framkommit tydligt i den mediadebatt som pågått det senaste året. Kan man förvänta sig en acceptabel nivå på måltidsservice när ansvariga för äldrematen kallar kunden och den i matsalen sittande gästen för "brukare"? Att man systematiskt och hänsynslöst bortser från äldres behov av goda och trevliga måltider visar vår respektlöshet för åldrandet.

Kostchefens, kockens och köksbiträdens uppgift är i första hand inte att ta emot klagomål, deras uppgift är att behandla gästen med stort respekt och leverera den service och kvalitet gästen har rätt till, i stället för klagomål får man då beröm och yrkesmässig tillfredsällelse.

Restaurangbranschen och i synnerhet kockyrket har det senaste årtiondet fått en renässans. En enorm yrkesstolthet har vuxit fram i samma takt med gästens krav och kockens kunskaper. Kockar inom äldreomsorgen är i stort behov av utbildning och motiverande ledarskap. Det är uppenbart att ledarskap inom storkök i äldreomsorgen är felinriktat. Självklart har temperaturen på den tillagade maten en stor betydelse, men var har människans värdighet, kärlek till maten och yrkesstolthet tagit vägen.

Som yrkesstolt kock eller kostchef borde man vilja prestera sitt yttersta och skapa en gemytlig atmosfär i matsalen, och överträffa gästens förväntningar både gällande rättens smak och utseende. Det finns ingen grundläggande skillnad på förväntningar i olika kundkategorier eller gästens ålder. Oavsett ålder skall människan ha rättighet till bra och kärleksfullt tillagad mat, serverad på ett trevligt och respektfullt sätt.

Petri Karhukorpi

Oavsett ålder skall människan ha rättighet till bra och kärleksfullt tillagad mat, serverad på ett trevligt och respektfullt sätt, skriver Petri Karhukorpi , vd Ramnäs konferens AB och Barken konferens AB.

VLT berättade i onsdags om Bo Gyllegårds protest mot dålig mat på äldreboendet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons