Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulf Hedman: Vilken plan för flygplatsen?

Annons

När flygplatsbolagets ord-förande Per Vannesjö

kommer till tals i VLT den 1 februari om bolagets förlust 2007, visar det sig att han är ganska nöjd med utvecklingen. Förlusten var aningen mindre än året innan, vilket ses som ett tecken på att det går åt rätt håll. Alltså den vändning, som Vannesjö såg som sin uppgift när han fick uppdraget, den kommer nog någon gång. Och bättre blir det förstås redan nästa år (2008). Ja, enligt Vannesjö utvecklas bolaget enligt

gällande plan.

1. Hur ser då den plan ut som Vannesjö hänvisar till? Vilka är till exempel resultatförväntningarna

för åren 2008/2009/2010?

2. Om bolaget rent hypotetiskt ingick i den företagsgrupp som Vannesjö äger, skulle man då acceptera att år efter år skicka in tiotals miljoner av de pengar som andra i koncernen tjänat

ihop eller rent av ta av din egna privata förmögenhet till det ändamålet?

3. Tillåter Vannesjö vd:ar

i företagsgruppen att sätta nästa års budgetmål så lågt som att reducera det gångna årets 25 miljoners förlust med några futtiga miljoner?

Sedan en fråga som väl bör besvaras av ägaren, kommunen:

När flygplatsens existens försvaras, brukar man

hänvisa till att näringslivet kräver tillgång till en regional flygplats. Vem säger det? Finns det någon

modern undersökning, som verkligen styrker att så är fallet?

Det privata kapitalet

brukar ha ganska kort tålamod och inte tillåta kostsamma förluster att ackumuleras under lång tid.

Jag har anledning tro att Per Vannesjö som privat

kapitalist, investerare och företagsutvecklare omfattas av dessa värderingar och principer.

Det känns som att andra kriterier gäller när det handlar om andras - i det här fallet skattebetalarnas - pengar.

Ulf Hedman

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons