Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad vill socialdemokraterna?

Annons

Intressant att återigen läsa ett debattinlägg från en socialdemokratisk företrädare som angriper folkpartiets förslag och inget skriver om vad socialdemokraterna vill göra för att förbättra skolan.

Ja, Pia Nilsson, folkpartiet vill ha betyg från årskurs sex, nationella prov redan i årskurs tre och att skriftliga omdömen ges från årskurs ett. Vi vill också att skolk ska skrivas in i betyget och vi vill införa ett ordningsomdöme. Dessutom vill vi att elever som uppträder kränkande mot andra ska kunna flyttas till en annan skola.

En internationell undersökning visar att jämfört med andra länder har svenska skolor stökigare klassrumsklimat, mer skolk, mer skadegörelse och eleverna har fler sena ankomster. Jag vill påstå att trygghet och arbetsro är väldigt viktigt för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig undervisning, speciellt viktigt är det för de elever som behöver mer stöd än andra.

Dessutom är det viktigt att skolan oftare utvärderar och tydligare förmedlar elevernas kunskapsnivå. Pia Nilsson säger att det inte är fel att mäta elevernas kunskaper och att trygghet och arbetsro ska finnas i skolan. Bra, det är inte många socialdemokrater som säger så, men var är era förbättringsförslag?

Vi i folkpartiet vill klargöra vilka befogenheter lärare och rektorer har för att skapa trygghet och arbetsro och detta klargörande behövs. Jag vet att det finns rektorer och lärare som till exempel är osäkra på om skolan får hålla kvar elever på kvarsittning eller visa ut dem från lektionen om så behövs.

Naturligtvis ska skolans regler utformas av lärare och elever tillsammans och så sker också i de flesta skolor redan idag. Ibland räcker dock inte dessa till och då måste klarhet råda i vad som får göras. Denna klarhet saknas dock i socialdemokraternas skolpolitik. Vad vill ni?

Jag är övertygad om att lärare och rektorer på ett bra och sansat sätt kan använda sig av befintliga och kommande verktyg för att skapa ett bättre klassrumsklimat, bara vi tydliggör vad som gäller.

Som lärare vet Pia Nilsson att det inte går att exakt mäta samarbetsförmåga eller ett kritiskt och självständigt tänkande. Det går dock att bedöma om eleverna utvecklar dessa färdigheter. Detta måste också göras även om betyg inte sätts, för inte vill väl Pia Nilsson och socialdemokraterna bara låta eleverna passera genom skolan utan att någon bedömning alls görs, vare sig det gäller kritiskt tänkande eller kunskaper?

Vad gäller förbudet att prata andra språk än svenska i klassrummet så är detta inte folkpartiets politik. Det är folkpartiet i Malmö som har föreslagit detta. Naturligtvis är det så att många elever behöver använda sitt hemspråk för att "hänga upp" det nya språket med och detta sker ofta idag i form av modersmålsstöd. Jag tror också att det ibland kan vara bra att försöka tala mer svenska i klassrummet och att även detta kan hjälpa eleverna att utveckla svenskan.

Det finns däremot andra förslag som folkpartiet står bakom. Vi vill ge ämnet svenska mer tid, vi vill starta en speciallärarutbildning. Byråkratiska arbetsuppgifter ska minska, lärarnas huvuduppgift ska vara undervisning. Dessutom bör lärarutbildningen förbättras genom att öka specialiseringen och ämneskunskaperna.

Vi folkpartistiska politiker sänder tydliga signaler om hur vi vill utveckla skolan. Socialdemokraterna sände inga signaler alls under förra mandatperioden. Vad vill ni nu?

Tommy Tikkanen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons