Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås Flygplats: Här är vår miljöramp ut i världen

Annons

Nu är det klart att Västerås får en ny flyglinje genom att lågprisflygbolaget Wizz Air från den 15 maj flyger till Poznan i Polen tre dagar i veckan. Wizz Air är ett expansivt flygbolag och möjligheterna är mycket goda att de kommer att lägga nya linjer från Västerås i framtiden. Detta visar att Stockholm-

Västerås är en attraktiv flygplats för flygbolag att flyga från, både för passagerarna och för flygbolagen, genom enkelheten att flyga från en mindre flygplats i en befolkningstät region. Det ger anledning att ta upp en diskussion om den långsiktiga utvecklingen.

Inget samhälle fungerar utan uthållig och mångfasetterad infrastruktur. Promenaden, cykelturen eller en tur med biogasdrivna lokalbussar gör att den korta resan oftast har minst miljöpåverkan. Samtidigt vet vi att de vidgade vyerna och de större ekonomiska värdena att hämta hem, oftast finns en bit längre bort. Så vi behöver bränslesnåla bilar, helst med något sorts bränsle i tanken hämtat från växtriket. Tåget tar oss lite längre bort eller från stadskärna till stadskärna,

drivna av elmotorer som hämtar sin kraft från generatorer som drivs utan utsläpp av växthusgaser.

Frågan är dock hur vi ska ta oss dit fötterna, cykeln, bilen, bussen och tåget inte tar oss. Stockholm-Västerås flygplats skulle i detta sammanhang kunna bli Mälardalens miljöramp ut i världen. Marktransporterna till flygplatsen blir mindre från Västerås, Västmanland och hela västra Mälardalsområdet. Med moderna trafikflygplan minskas utsläppen per passagerare och kilometer. Nyligen flögs de första kommersiella flygplanen på bränslen från växtriket.

Utvecklingen lär inte stanna vid detta.

Vi har en vision för vår flygplats i Västerås. Vi ser den som en viktig kraft för en expansiv miljö med inriktning på fortsatt tillväxt och utveckling i vår stad och region. Trenden mot fler och fler direktlinjer mellan både mindre och större flygplatser i Europa är effektiv för passagerarna och bra för miljön då det minimerar flygtid och marktransporter.

Denna utveckling är bara i sin linda, men accentueras av lågprisflygets tillväxt och ökande trängsel på storflygplatserna.

Vi i Västerås skall utnyttja våra styrkor, enkelheten och vänligheten för passagerarna med en flygplats som har nästan inga köer och korta avstånd till allt: parkering, incheckning, bagageuthämtning, shopping och restaurang. Närheten till järnvägsstationen kan vidareutvecklas med bättre förbindelser.

För flygbolagen så gäller också enkelheten i att lämna av passagerare och bagage, samt att lasta så att planen kan vända på kort tid. Det ger bättre flygekonomi.

Visionen med Stockholm-Västerås flygplats som Mälardalens miljöramp ut i världen, skulle kunna innefatta följande spännande ingredienser:

? Utbyggnad av Hässlö flyggymnasium till centrum för flygutbildning i hela landet.

? Minst tre dagliga avgångar och tre ankomster till/från ett europeiskt nav för affärsflyget som gör dagens "hoppa upp klockan 03.00" för att hinna med morgonflygbussen till Arlanda till en parentes i västra Mälardalens och Västerås näringslivshistoria.

? Fler lågprisflyg som direkt når större städer i Europa utöver de som körs av pionjären Ryanair till London och Wizz Air till Poznan.

? Charterflyg från Västerås till varma länder och stränder där vi vill semestra.

? En utomeuropeisk direktlinje vardera till Mellanöstern, Asien och Nordamerika.

? Fraktflyg till och från Sverige med bas i Västerås.

? Prefererad flygplats för försvarsmaktens internationella transporter.

? Flyg från Västerås till hemländer för ett stort antal nya svenska medborgare.

? Ankomstplats för turister som lockas av evenemangspaket i form av Kokpunkt, Bergslagsäventyr, Stockholmsmiljö, etcetera.

? Västerås som hemmabas för minst ett flygbolag med internationella rutter.

Stockholm-Västerås flygplats kan bli det vi alla vill ha: fokus på miljöflyg, en generator för nya jobb, bekvämt och billigt

resande, resande till större nav i Europa där vi kommer vidare till övriga världsdelar, en plats där vi snabbt får iväg våra paket, där nya svenskar kan åka till det gamla hemlandet och där första steget tas på svensk mark för turister som vill uppleva denna del av Sverige och sätta sprätt på sina pengar under turistvistelsen.

Stockholm-Västerås flygplats - Den vänliga flygplatsen, till nytta för alla.

Per Vannesjö (m)

ordförande

Tomas Östling (s)

Elisabeth Hellqvist (m)

Christer Malm (fp)

Inger Persson (s)

Evert Jonsson (c)

Johan Lilja (kd)

Mikael Stenås (s)

styrelsen för Västerås flygplats AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons