Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västeråsare: Skolan en spegling av samhället

Annons

På svenska skolor sker skadegörelser för stora summor varje år. Bara bränderna kostar samhället 500 000 000 konor per år. Hot och kränkningar förekommer, där både elever och skolpersonal blir utsatta. I Finland och USA har vansinnesdåd inträffat med många döda som resultat. I Sverige sker misshandelsfall, i många fall grova.

På vilket sätt påverkar din syn på skolan, de händelser som så starkt berör oss samhällsmedborgare när vi upprörs över hur det ser ut på skolorna i vårt land? Vilken roll har politikerna?

De är snara att använda skolan som ett slagträ för att vinna röster i val. Var finns en saklig debatt om skolans roll i samhället bland dem? Vem vågar stå upp och säga att vi har en bra skola? Kan man vinna röster på att kritisera skolan så gör man det.

Vad har massmedierna för roll? En del vill slå upp smaskiga reportage och sälja lösnummer. Det finns filmer där skolan schablonmässigt framställs som inkompetent och föråldrad.

Vad har vanliga medborgare för roll? Vad har du själv för del i att sådana här fruktansvärda saker inträffar?

Min tanke är att alla från samhällets topp till vanliga samhällsmedborgare utan eftertanke på vilka konsekvenser det kan få lättvindigt kritiserar skolan. Skolan har blivit ett forum som alla i samhället kan kritisera. Det bedrivs jakt på skolan, en jakt på stillastående villebråd, en jakt som alltid är okej att bedriva.

Hur påverkar den kritiken det scenario av verkligheten jag beskriver? Lek med tanken att skolan var en individ i en utsatt minoritetsgrupp. Då skulle man kunna använda

lagen om hets mot folkgrupp/hatbrott, för att stoppa de påhopp som skolan drabbas av. Samtidigt brottas skolan med problem som naturligtvis bottnar i hur samhället ser ut och vilka resurser som skolan får. Skolan är bara en spegling av samhället och alla typer av personligheter finns där. Där finns de blivande socialt utslagna, arbetare, poliser, professorer med mera.

En livfull debatt kring hur vi vill att skolan ska utvecklas, där man ser det positiva som finns nu och söker vägar för hur den ska se ut i framtiden, är mycket viktig i en demokrati. Men var går gränsen för att väcka sjuka människors och för den del frustrerade barn och ungdomars aggression mot skolan? Kan tankar och skriverier, påverka psykiskt

labila människor till att göra dessa fruktansvärda saker? Morden på Olof Palme och

Anna Lindh skakade Sverige. Hotbilden kring dem byggdes bland annat upp av tidningsartiklar, debatter med mera. Tillslut snappade en psykiskt sjuk människa upp känslan kring dem och de mördades.

Jag blir så arg. Det är så lätt att kritisera skolan, bara prata på och projicera så

mycket skit på skolan som möjligt.

Sluta snacka så mycket negativt om den! Om man fortsätter på den negativa trenden, förstå då att man är med och bidrar till att vi har dessa problem på våra skolor. Vad kostar det samhället att en sådan egoistisk och aningslös debatt och faktiskt rent förtal mot skolan förs på alla nivåer?

Jag är rädd för att, om vi fortsätter på den väg som vi slagit in på, så kommer de ovan beskrivna negativa händelserna att eskalera. Vi kommer att förfasa oss över fler tragiska mord, misshandelsfall och ofantliga summor som går till att bygga upp nedbrunna och vandaliserade skolor.

Samhället har i skolan ett instrument att bygga en bättre värld. Vårda och stäm det känsliga instrumentet på ett bra sätt. Slösa resurser och positiva tankar på den. Då finns en möjlighet till förändring.

Thomas Normark

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons