Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yrkesförarna kan hålla hastigheten bättre

Annons

Fredagen den 26 november hade VLT en artikel om lastbilsförarnas framfart på våra vägar när det gäller hastigheten och Vafab pekades ut som de största syndarna. Bakgrundsmaterialet var hämtat från våra hastighetsmätningar inom Yrkesförarrådet i Västmanland under året och det är inte ett så bra resultat för yrkestrafiken i stort som presenterats. Vi har huvudsakligen mätt hastigheterna ute på 90-vägarna och när det gäller 50-sträckor har mätningarna skett på Nyängsleden, Malmabergsgatan och Saltängsvägen. Alla tre 50-sträckorna är kända hastighetssträckor.

Vi kan dock konstatera att bland de företag som vi inom Yrkesförarrådet lokalt i länet försökt att påverka under senare år så har två företag lyckats mycket bra i sin strävan mot att försöka få ner hastigheten till laglig nivå. Det är Poståkeriet och Arosfrakt AB. I bägge dessa firmor har både ledningen och förarna accepterat en policy som säger att man skall försöka att hålla gällande hastigheter. Givetvis kan dessa företag bli bättre på detta men vi tycker att man lyckats bra hitintills. Vi hoppas givetvis att de övriga lokala företagen skall följa efter och därigenom bli goda ambassadörer för yrkesförarkåren. De som förutom Vafab mätts under projektets gång är Schenker, DHL, Servera, Coop, Triofrakt och LBC-fordon.

Till de övriga företagen med lokal anslutning har vi i vår redovisning haft som önskemål att man så snart som möjligt skulle satsa mer på trafiksäkerhetsarbetet från ledningens och förarnas sida och därigenom få ner hastigheterna till acceptabel nivå.

Syftet med hela hastighetsprojektet har givetvis från NTF:s sida varit att man inom detta projekt vill påverka yrkestrafiken på så sätt att man i alla sammanhang följer gällande hastighetsgränser.

Inom Västmanland har vi denna gång lagt mer tid på mätningar ute på 90-väg. Vi kunde konstatera att av 1 249 mätta svenska lastbilar med släp så har 70,5 procent kört för fort och av 450 mätta singellastbilar har 79,7 procent kört för fort i förhållande till gränsen 80 kilometer i timmen. Vissa mätningar har skett på motorväg och då får ju singellastbilar köra i 90 kilometer i timmen, eller 89 kilometer i timmen enligt hastighetsregulatorn.

Detta är inga bra siffror för yrkesförarna och vi hoppas givetvis att en bättring skall ske.

Av de 274 mätta utländska lastbilarna med släp körde 247 för fort. Det är runt 90 procent av fordonen.

Det som är mest anmärkningsvärt bland alla siffror är att 99 stycken, det vill säga 36 procent av de utländska fordonen, kördes med manipulerade hastighetsregulatorer.

För de svenska fordonen såg det lite bättre ut. 77 lastbilar med släp, det vill säga 6 procent, kördes med manipulerade hastighetsregulatorer och 70 singellastbilar, vilket motsvarar 15,5 procent, hade ändrats. Detta är inte bra och här bör återställande ske så snart som möjligt.

122 bussar har också mätts och dessa har hållit en genomsnittsfart av 89,8 kilometer i timmen. Ganska många bussar kör över tillåten gräns.

Yrkesförarrådet i Västmanland hoppas att flera företag inom transportbranschen satsar på att avge en avsiktsförklaring i Regional samlings tecken och därigenom satsar på trafiksäkerhetsarbetet inom sina respektive områden så att vi till år 2007 kan nå Nollvisonsmålet med högst 270 döda i trafiken.

Leif Jonsson

Sven-Gunnar Wallin

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons