Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många bilister saknar kunskap om rondellkörning

Svar på Kristoffer Engstedts insändare ”Vårdslös lastbilschaufför” (VLT 8/4).

Annons

Tyvärr Kristoffer, verkar det som om du själv är en av syndabockarna i sammanhanget.

I Trafikförordningen (1998:1276), Vägmärkesförordningen (2007:90) och Förordning om vägtrafikdefinitioner (2001:651) kan man läsa om vilka regler som gäller vid körning i rondell eller cirkulationsplats.

För det första finns det inga krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning.

I många fall kan teckengivning till vänster vara rent vilseledande för övriga trafikanter. Det är först när man lämnar rondellen som tecken med högerblinkers ska ges. Du kan välja det körfält som passar dig bäst. Ska du svänga till vänster är det inget som hindrar dig att ligga i högra körfältet hela tiden eftersom du då slipper två filbyten (vid infart till och utfart från rondellen) och på så sätt minskar olycksrisken.

Byter du körfält inne i rondellen (från vänster till höger) ska du ge tecken. Men du får bara byta körfält om det kan ske utan fara eller hinder för övriga trafikanter.

När du ska lämna cirkulationsplatsen (rondellen) ska du ge tecken till höger. Du bör anpassa körningen så att du kör ur cirkulationen från höger körfält.

Om du kör ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom de inte vet om du tänker fortsätta din körning i rondellen eller inte. Tänk också på att du gör ett körfältsbyte vid detta tillfälle.

Enligt din beskrivning av situationen har du legat i vänster körfält och det högra har varit tomt. Av den anledningen kan lastbilschauffören ha kört direkt in i högra körfältet. Han kan ju omöjligt veta att du helt plötsligt ska byta från vänster till höger körfält i och med att du använder vänster blinkers.

Jag har i flera debattartiklar föreslagit att det i princip bör finnas endast ett körfält i en cirkulationsplats. Det ger säkrare körning och man slipper en massa körfältsbyten inne i rondellen och på så sätt skapar man också färre tillfällen till olycksincidenter.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons