Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"När Öresundsbron fyller tio är stödet massivt"

Öresundsbron var ett till synes evigt politiskt tvisteämne. Tills den byggdes. När bron nu firar tioårsjubileum har kritiken tystnat.

Annons
Populär bro. Efter tio år är Öresundsbron oomstridd. FOTO: SCANPIX

I helgen har TT mycket material om Öresundsbron. Tidigare har Radioekot gjort flera inslag. Bakgrunden är att bron i år fyller tio år. Annars är Öresundsbron inte längre någon stor nyhet.

Annat var det förr. Frågan om en fast förbindelse var en till synes evig stridsfråga. Det var inte direkt i går som en bro eller tunnel först diskuterades, men det verkade hopplöst att fatta beslut och börja bygga.

Det gällde att både den danska och svenska regeringen var angelägna och hade pengar samtidigt. Skulle det bli en bro eller en tunnel och var skulle den gå? Malmö eller Helsingör? Skulle det bli bilväg, järnväg eller både och?

I takt med att miljöintresset växte ökade oron för konsekvenserna av själva bygget, då en bro skulle leda till mer bilism och miljöfarliga utsläpp. Flera partier var splittrade, långbänken bara fortsatte.

Till slut bidrog ekonomiska problem, som så ofta, till att något måste hända. Köpenhamn riskerade att komma i bakvatten, regionen tappade arbetstillfällen och attraktionskraft. En fast förbindelse till Malmö klassades som det viktigaste förslaget för att vända den dystra utvecklingen.

In i det sista var dock den dåvarande svenska borgerliga regeringen splittrad. Centerpartiet var skeptiskt och miljöministern och partiledaren Olof Johansson (C) ville säga nej. Konflikten löstes på ett minst sagt originellt sätt. Regeringen beslöt att säga ja till en avgiftsfinansierad kombinerad väg- och järnvägsbro, men Olof Johansson lämnade regeringen. Övriga Centerstatsråd stannade dock kvar så regeringen Bildt överlevde. Det märkliga agerandet stärkte dock knappast förtroendet för regeringen, som redan låg illa till och förlorade valet 1994.

Därefter gick det ett antal år innan bron äntligen stod färdig år 2000. När Öresundsbron fyller tio är däremot stödet för den massivt. Farhågorna för miljön i Östersjön har visat sig ogrundade. Bron ses som en naturlig del av kontakterna mellan Köpenhamn och Malmö. Olof Johansson muttrar visserligen till TT om att ”skjutsa över en massa bilar till Själland är ingen stor grej”, men den åsikten delas av få.

Tvärtom har både bilarna och tågen gjort det lättare att pendla över Öresund. En hel del danskar har valt att bosätta sig i Sverige, än mer tidigare innan bostadsbubblan sprack i Danmark. Många svenskar jobbar i Köpenhamn, där det har varit lättare för ungdomar att få jobb. Språkförståelsen och intresset för att bli bättre på danska respektive svenska har ökat, medan det finns en oro för att vi i övriga Norden förstår varandra sämre.

Alltjämt återstår en hel del för att göra det lättare att bo i det ena landet och arbeta i det andra. Den svenska fixeringen vid personnummer tycks trassla till det för danskar som vill köpa hus och löpande betala räkningar.

Alldeles enkelt blir det nog aldrig eftersom det trots allt handlar om två olika länder. Gränsproblemen kan dock vara ett skäl att fundera över hur mycket som verkligen måste beslutas centralt i riksdagen. För Malmöbon kan det vara viktigare att samordna med Danmark än att ha exakt samma rättigheter som den som bor i Kiruna eller Mora.

Mer läsning

Annons