Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen, SJ och Trafikverket har en grannlaga uppgift framför sig om de vill ta Sveriges järnvägsnät och trafiken på det in i framtiden.

Tåget marknadsförs ganska hårt som ett smidigt och pålitligt sätt att resa. Den bilden krackelerade betänkligt i och med förra vinterns tågkaos. Förhoppningarna om att SJ skulle klara av den här vintern bättre har redan kommit på skam och vintern har knappt börjat.

Annons
Tvärstopp. En nedriven kontaktledning i onsdags orsakade totalstopp för tågtrafiken genom Östergötland.

”Det går som tåget.” Förr var det ett uttryck för att något fungerade väldigt bra. Efter förra vintern, och inför en hotande repris av eländet som blev då, ligger det närmare till hands att använda det som beskrivning på någonting som fungerar riktigt uselt.

För det är precis vad som händer. Snö och kyla, i kombination med eftersatt underhåll av tåg, räls och annat som behövs för att tågen ska ta sig fram, ställer till det – igen – för landets alla tågresenärer.

”Kanske kan vi i slutänden tacka vinterns extrema väder för att tågen kommer att klara nästa snörika vargavinter på ett bättre sätt” skrev vi i en ledare den 19 februari i år. Jo pytt!

Innan snön började vräka ned över framför allt Sydsverige och Östersjölandskapen för en dryg månad sedan fanns fortfarande förhoppningar om detta, då SJ:s vd, Jan Forsberg, meddelade att åtgärder för 200 miljoner kronor vidtagits för att klara säkerheten och förstärka trafikledningen inför den kommande vintern. SJ fick ju inte bara kritik för att tågen inte gick som de skulle i vintras utan också för den stundtals obefintliga informationen och servicen till de kunder som drabbades av försenade och inställda tåg.

Vintern 2010-11 har knappt börjat men redan har förhoppningarna kommit på skam. De senaste veckorna har många tåg omväxlande varit försenade, inställda eller trasiga. En nedriven kontaktledning mellan Norrköping och Mjölby i onsdags kan visserligen inte skyllas på väder och vind, men icke desto mindre skapar tågkaoset stora rubriker även den här vintern.

Det är inte utan att man undrar hur det ska gå i vinter. Förra vintern inträffade Det Stora Tågkaoset åminstone först i januari. Nu står vi inför en av årets absolut största reshelger – jul och nyår. Tänk vilket kaos det skulle bli om ett tågstopp liknande det i Östergötland skulle inträffa i julveckan?

Gissningsvis kommer en del som annars skulle ta tåget att gå och hyra en bil i stället. Biluthyrningsföretagen kommer att gnugga händerna av förtjusning och polisen skaka på huvudet av förfäran. Förrädiskt vinterväglag och ovana bilförare är ingen bra kombination.

Lägg därtill tät trafik och kanske många som har mer bråttom än de behöver och då blir bilen inget bra alternativ.

Tågkaoset gynnar också busstrafiken, som märker av en klart större efterfrågan på sina resor med långfärdsbussar. Hoppas då att bussbolagen utrustat sina bussar med vinterdäck. Annars kan långresan bli allt annat än behaglig.

Den här vinterns redan påbörjade kaos är ingen bra reklam för tågen som ett smidigt och pålitligt sätt att ta sig fram. Mot bakgrund av en del av tågkaoset denna vinter beror på eftersatt underhåll snarare än extremväder bådar det inte gott för nästa vinter att regeringen har för avsikt att sänka anslagen för järnvägsunderhåll 2011.

Regeringen, SJ och Trafikverket har en grannlaga uppgift framför sig om de vill ta Sveriges järnvägsnät och trafiken på det in i framtiden.

Som det är nu verkar de i stället ha lagt in backen och det är inte bra ur vare sig resenärernas synvinkel eller för miljön.

Mer läsning

Annons