Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Skatten i Västerås ser ut att vara en tydlig skiljelinje också den här valrörelsen"

Moderaterna vill med ett brett handlingsprogram framstå som ett stadsbärande parti i Västerås.

Annons
Vill sitta kvar. Moderaterna med Elisabeth Unell i spetsen vill vara ett brett och ledande partii Västerås.

De nya Moderaterna har tydligt sagt att de vill ta över Socialdemokraternas roll som statsbärande parti i Sverige. Ansvarstagande och en försiktig reformpolitik sätts främst. I de senaste opinionsmätningarna har Moderaterna också haft nästan lika stort och i någon till och med större stöd än Socialdemokraterna.

Inriktningen var likartad när Moderaterna, som framgår på nyhetsplats, i går presenterade sitt kommunala handlingsprogram. Partiet är störst i den styrande Västeråsalliansen och Elisabeth Unell (M) är kommunstyrelsens ordförande. Handlingsprogrammet är mer heltäckande än tidigare och en del tidigare krav, som att sälja Mälarenergi, har tagits bort. Moderaterna vill gärna bli stadsbärande här i Västerås.

Ännu känns ambitionen mer svåruppnådd i Västerås, där Socialdemokraterna har dominerat politiken mer eftertryckligt än i övriga landet. Men i det senaste valet fanns en tydlig skillnad mellan Västerås och resten av länet. Västerås röstar allt mer som Stockholmsområdet och riksgenomsnittet, med ett svagare stöd för Socialdemokraterna. Mer av den tidigare vänsterdominansen finns däremot kvar i andra länskommuner. Så de borgerliga partierna behöver inte ge förhoppningarna om majoritet om Miljöpartiet skulle byta sida i Västeråspolitiken.

Det blir i varje fall inte brist på program att läsa för den intresserade Västeråsväljaren. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har redan presenterat ett gemensamt budgetförslag, men partierna har också ha egna program. Moderaterna skall utöver detta allmänna handlingsprogram presentera fördjupningsprogram inom olika områden. De övriga borgerliga partierna har eller skall presentera egna program och därefter skall det bli ett gemensamt Alliansmanifest (med eller utan jokern Miljöpartiet).

Skattefrågan ser ut att vara en tydlig skiljelinje också den här valrörelsen. Den rödröda oppositionen vill höja kommunalskatten till den tidigare nivån.

Moderaterna tar i sitt program ställning för fortsatta skattesänkningar, om än i små steg och när ekonomin tillåter. Folkpartiet ser inte utrymme för ytterligare kommunalskattesänkningar. Kanske har frågan ändå förlorat en del av sin laddning. Det statliga jobbskatteavdraget har betytt lägre skatt för många och partierna tävlar om sänkt skatt för pensionärer.

Moderaterna gillar vägar och flyg. Stödet för flygplatsen markeras och det skall bli fler motorvägsutbyggnader. Men där finns också punkter om mer järnväg och miljökrav vid upphandling av mat. Bland de nya är att partiet skall verka för en ny järnväg från Enköping till Uppsala/Arlanda.

Där finns stöd för den täta och mindre transportkrävande staden med mer bostäder centralt. Här öppnar Moderaterna även för högre hus, något som brukar skapa debatt.

Moderaterna vill fortsätta ”valfrihetsrevolutionen”. Den behövs, men när mycket redan är uppnått kan samtidigt en del nya krav, som att få välja studievägledare i skolan, inte kännas så angelägna.

Frågan är om inte Proaros dagar är räknade, inte minst efter den senaste kritiken mot lärartillsättningar. Moderaterna vill återföra skola och förskola (mer än hälften av Pro-aros verksamhet) till kommunal drift. Den kommunala organisationen kan därmed bli en stridsfråga i valet, även om den kan te sig svårgenomtränglig för väljarna.

Mer läsning

Annons