Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås har växlat in på ett klokt spår

När man kommer med tåg eller buss till Västerås, och får syn på stationshuset, kan man lätt få för sig att man kommit till en betydligt mindre stad än landets sjätte största.

Annons

Exteriört är huset rart men invändigt är det trångt och klart underdimensionerat för att ta emot så många resenärer. Detta märks inte minst vintertid då många föredrar att vänta på sina tåg inomhus – särskilt när tågen är försenade.

Med de satsningar på Citybanan och Mälarbanan som är på gång säger det sig självt att inte bara själva stationshuset måste göras om utan även området runt omkring. Som framgår på nyhetsplats har nu Västerås stad nu bestämt sig för hur det ska göras om. Valet föll på ett mer jordnära – och dessutom mindre kostsamt – alternativ än arkitektbyråernas visioner om grönskande ramper och upphöjda spår.

Det är ett förståndigt val. Visst hade säkert blivit trevligt med mer grönska runt stationen men kostnaden får inte anses vara oviktig i sammanhanget och ett överdimensionerat stationshus blir lika fel som ett underdimensionerat.

Den största anledningen till att man vill bygga om stationsområdet, vid sidan av att klara trycket från fler resenärer, är dock att få bort känslan av att järnvägen bildar en barriär mellan centrum om Mälaren. Vill man leva upp till epitetet Mälarstaden ska det självklart vara enkelt att nå Mälaren från stadens centrum. Man ska inte behöva åka långa omvägar för att komma dit.

Praktiskt och genomförbart, kallar man det från stadsledningskontoret. Och till en hyfsat rimlig kostnad. Vad mer kan man begära?

Mer läsning

Annons