
Annons
Artiklar om
Kulturredaktörens val
Tidigare


Kulturredaktörens val: "Homeboy" – en bortglömd pärla

Kulturredaktörens val: David Lynchs Mulholland Drive
Annons
Annons

Kulturredaktörens val: De förlorade barnens stad – en saga om det mänskliga

Kulturredaktörens val: Vem är egentligen afrikan? – Claire Denis “White Material”
Tidigare

Kulturredaktörens val: “Krigarens själ” – Tamahoris oförglömliga 90-talsklassiker

Kulturredaktörens val: En förtrollad värld – Bakshis “Sagan om ringen”

Kulturredaktörens val: Den siste kejsaren – Bertolucci öppnade Kina för världen

Kulturredaktörens val: “Amadeus” – det oförskämda geniet och den slätstrukne medelmåttan
Annons
Annons

Kulturredaktörens val: Slaget om Alger – filmkonstens fulla kraft och vidd

Kulturredaktörens val: Golem – Paul Wegeners sällsamma klassiker

Kulturredaktörens val: “Verdi är död!” – nu visas Bertoluccis svindlande epos “1900” på bio igen

Kulturredaktörens val: Cronenbergs provocerande “Crash” fick människor att rasa och skrika efter censur

Kulturredaktörens val: Trollkarlen från Oz – Victor Flemings färgsprakande underverk

Kulturredaktörens val: Terror på Elm Street – Wes Craven fångar oss i en evig mardröm

Kulturredaktörens val: Akira – filmen som förändrade allt

Piskan och kroppen – vågad erotisk fantasi sist ut i Kulturredaktörens val
Annons
Annons

Kulturredaktörens val: Dr. Caligaris kabinett – tyrannen och sömngångaren

Kwaidan – Kobayashis meditativa spökhistorier är det vackraste som visats på vita duken

Kulturredaktörens val: Excesser i sex, droger och rock’n’roll i 24 Hour Party People

Kulturredaktörens val: Kaspar Hauser – Var och en för sig och Gud mot alla

Kulturredaktörens val: Den långa flykten – Martin Rosens episka fabel avslutar säsongen

Kulturredaktörens val: ”Dr Strangelove” – hur Stanley Kubrick lärde oss att älska Bomben

Kulturredaktörens val: Faran från skyn – Steve McQueen bland utomjordingar i kommunistskräckens Amerika

Kulturredaktörens val: Den blodiga snaran – pastoral skräck i inbördeskrigets England

Kulturredaktörens val: En kärlekshistoria – Roy Anderssons romantiska film ett perfekt farväl till sommaren

Kulturredaktörens val: Mannen på taket – Bo Widerberg skapade den perfekta actionfilmen

Kulturredaktörens val – Roman Polanski skärskådade det amerikanska samhället i ”Chinatown”

Kulturredaktörens val: Matteusevangeliet – Pasoloni skapade den bästa Jesusfilmen

Kulturredaktörens val: Aguirre – Guds vrede – Werners Herzog skapade en film drabbad av gudomligt vansinne

Kulturredaktörens val: ”491” – Vilgot Sjöman föregick Stanley Kubricks ”A Clockwork Orange”
Annons
Annons

Kulturredaktörens val: En djävulsk fälla – Orson Welles gränsöverskridande återkomst

Kulturredaktörens val: Ficktjuven – Robert Bresson var Guds filmskapare

Kulturredaktörens val: Min sköna tvättomat – en film om den politiserade identitetens fängelse

Kulturredaktörens val: Land och frihet – en film om den politiska idealismens naivitet och den maktspelande realpolitikens cynism
