Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kanalmässan håller greppet om publiken

Strax över 5000 besökare kom till den tredje upplagan av Kanalmässan som i fredags och lördags hölls i Hallsta Arena.

Annons
Belönade. Sigward Eriksson blev Årets inspiratör, Juha Kauppinen från Bulten blev Årets grundbult och John Berglund, ägare till Fiskarn i Borgåsund, Årets uppstickare.

– Självklart är vi jättenöjda. Det är roligt att Hallstaborna uppskattar mässan, säger Håkan Freijd från Företagarna som hör till arrangörsgruppen för mässan.

Till traditionen hör att Hallstahammarpromotion, som arrangerar mässan, delar ut belöningar till välförtjänta företagare och företag i kommunen.

Årets grundbult, som är en belöning till en person eller ett företag som betyder mycket för kommunen, gick till Bultens vd Juha Kauppinen.

Årets uppstickare blev Johan Berglund som äger Fiskarn i Borgåsund.

Årets inspiratör blev företagareveteranen och entreprenören Sigward Eriksson. Han fick också pris från kommunens ungdomsråd för sina insatser för ungdomarna i kommunen.

En som passade på att presentera en turistnyhet var matambassadören Leif Skanevall, ägare till Åsby kött vilt. Han, tillsammans med några kollegor, har startat nätverket ”Smaka på Västmanland”.

– Västmanland är inte känt som något turistlandskap. Men det finns massor med många bra turistmål här, menar han.

– Smaka på handlar ju inte bara om mat, utan det kan man ju göra med mycket annat som Strömsholms kanal och Sala silvergruva.

Med stöd av länsstyrelsen ska man nu starta ett inventeringsarbete som sedan är tänkt att mynna ut i ett turistsamarbete mellan företag.

– Just nu jobbar vi ideellt med det här. Men givetvis är tanken att det här ska skapa både inkomster och arbetstillfällen, säger Leif Skanevall.

Smaka på. Leif Skanevall satsar på turistprojektet ”Smaka på Västmanland”.foto: mikael johansson

Mer läsning

Annons