Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentrådgivaren som vill synas mer

Sedan förra årsskiftet är Hallstahammars kommunjurist Olov Hjerpe även konsumentrådgivare. Nu vill han satsa på mer förebyggande arbete.

Annons
Satsar på förebyggande rådgivning. Olov Hjerpe kommunjurist och konsumentrådgivare i Hallstahammar.

Under några år har Hallstahammar köpt tjänsten av Skinnskatteberg. Men sedan 1 januari 2011 tog man tillbaka tjänsten i egen regi och sedan dess ligger ansvaret hos Olov Hjerpe. Och behovet verkar finnas – han får några samtal varje dag.

– Det handlar mycket om internet. Man har varit inne på en hemsida, kanske svarat på en enkät och helt plötsligt har man ingått avtal som kan vara otroligt svåra att komma ur, säger han.

Som alltid, när man får en faktura man inte känns vid, ska man bestrida den även om det kommer flera fakturor från samma företag.

– De försöker trötta ut en och ibland lyckas de.

Även runt bilköp och hantverkare kommer många frågor.

– När det gäller hantverkare är det ofta otydliga avtal som det blir tvist om. Vid bilaffärer skiljer det sig ibland åt vad en privatperson och en bilhandlare anser att man kan förvänta sig av en begagnad bil.

Har konsumenterna generellt en bra medvetenhet om rättigheter och skyldigheter?

– Nej, det är inte på topp. Många missuppfattningar handlar om öppet köp.

Olov Hjerpe hoppas komma i gång med lite mer utåtriktad verksamhet under året.

– Vi borde arbeta mer förebyggande. Besöka skolor, kanske vara tillgängliga på kvällstid en gång i veckan. Vi får se hur det blir. Inget är bestämt än.

Mer läsning

Annons