Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Alla poliser borde kanske inte köra bil"

Alla poliser borde inte köra bil. Det menar Jörgen Lundälv, docent i ämnet. Nu utreder polisen i Västmanland två krockar mellan poliser och civila.

Annons

Under vintern har två liknande olyckor skett i Västerås med poliser inblandade. Båda gångerna blev privatbilister påkörda av poliser under utryckning, vid rödljuskorsningar.

– Där har du en typisk olycka. Men sedan har du singelolyckor också, att de kör av vägen. Det händer ofta i samband med biljakter, säger Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin.

Han utbildar poliser på polishögskolan och har bland annat skrivit avhandlingen Polisbilen som aldrig kom fram, om polisers inblandning i olyckor.

– Det allvarliga är att allmänheten får ett rubbat förtroende. Polisen ska leda nollvisionen. Man ska vara ett föredöme i trafiken, ta det lugnt och visa respekt så att inte allmänheten kommer till skada, säger han.

Enligt Lundälvs forskning är polisförarna vållande till olyckor i över hälften av de granskade fallen.

Varför ser det ut så här?

– Polisbilsförare har inte så mycket utbildning och erfarenhet som man kan förvänta sig, säger Jörgen Lundälv.

Tidigare var det upp till varje polismyndighet hur mycket aspiranter fick träna på utryckningskörning, och det varierade stort mellan olika län. Men enligt polishögskolan är detta på god väg att ändras.

– Vi har utbildat speciella instruktörer som bland annat ska lära aspiranterna utryckningskörning. De som går sin femte termin nu får kraftigt förbättrad utbildning, säger Christer Nyberg, tidigare studierektor på polishögskolan.

Även verksamma poliser ska få bättre förarutbildning.

– Poliserna ska kontinuerligt fortbilda sig inom området på ett systematiskt sätt som inte har funnits förut, säger Kim-Lena Ekvall Svedenblad, beställare av utbildning på Rikspolisstyrelsen.

Hur allvarligt är det när poliser är inblandade i olyckor?

– Det är klart att det aldrig är bra. Det är det vi försöker komma tillrätta med. Det viktiga är inte alltid att vi kör snabbt utan att vi kör intelligent, säger hon.

Jörgen Lundälv låter sig inte lugnas av polisens planer.

– Jag är oroad, för det finns inget som tyder på att Rikspolisstyrelsen har kontroll över utvecklingen, eller att skadeutvecklingen är bromsande eller minskande.

Vad tycker du borde göras?

– Frågan är om alla kan bli bra utryckningsförare. Det kanske är bättre att ha en elitgrupp av särskilda avancerade förare som är intresserade av bilkörning och vill jobba i yttre tjänst.

De bägge senaste olyckorna med Västeråspoliser inblandade ska utredas av deras kollegor på trafikutredningen i samma stad. Något som kan vara problematiskt.

– När det berör polis i tjänst tycker jag inte att det ska utredas av internutredningar. Då behöver vi inte ha diskussionen om att vi utreder oss själva, säger Börje Strömberg, informationschef hos polisen i Västmanland.

Även docent Jörgen Lundälv är kritisk till förfarandet.

– Jag skulle gärna vilja se att fler poliser åtalas för trafikförseelser i domstol och att det infördes en nationell enhet som utredde dem. Idag är rättssäkerheten dålig, säger han.

Mer läsning

Annons