Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carema: Det ska inte hända igen

På Carema ser man allvarligt på den uppkomna situationen
och beklagar det som inträffat.

Annons

– Vi ser naturligtvis allvarligt på alla fall som rapporteras in. I synnerhet om det har gett en allvarlig komplikation. Vi beklagar förstås till både de anhöriga och patienten att detta har inträffat, säger Jörgen Månsson, medicinsk direktör på Carema.

Jörgen Månsson säger också att alla avvikelser som sker tas på djupaste allvar och att det blir en del av kvalitetsutvecklingen för att det inte ska kunna hända igen.

– Det är den viktigaste lärdomen vi kan dra av det här. Det här har hänt och vad kan vi göra för att undvika att det upprepas i framtiden, säger Jörgen Månsson.

Nu går det här fallet vidare till granskning och fallet har redan anmälts, enligt Lex Maria, till Socialstyrelsen. Även en händelseanalys ska göras om vad som har inträffat och vilka felhändelser och felbedömningar som är gjorda.

– Vi har 350 000 patientbesök inom Carema sjukvård och någon gång på de 350 000 så måste det gå fel. Det är olyckligt för den enskilde patienten när det har skett och det beklagar vi jättemycket, säger Jörgen Månsson.

Mer läsning

Annons