Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dataproblem bakom parkeringskaos

Annons

Det var dataproblem som orsakade parkeringskaoset hos Q-park i helgen. Först var det kortbetalningsavbrott i hela Sverige, därefter ett lokalt dataproblem. Men framför allt har bilister upprörts över att de hade svårt att nå Q-Park när det blev problem.

– Och det här är inte första gången det var problem. Varför ska Q-Park vara så svåra att nå? Det var bättre när kommunen skötte parkeringshusen, säger Karwan Safari, en av många bilister som blev fast i parkeringshusen i Västerås på fredagskvällen.

Han satt fast i Punkts garage, men det var likadant i andra av Q-Parks parkeringshus, till exempel Igor. Plötsligt gick det inte att betala med kort. Köerna växte, eftersom få hade med sig kontakter. Felet var riksomfattande, och berodde på att Q-Parks bank tappat kontakten med en datacentral i Köpenhamn.

– Detta gällde samtliga bomgarage i Sverige, så det var inte bara isolerat till Västerås. Vill dock särskilt understryka att problemet inte låg hos Q-Park AB. Om du även ringer runt till olika aktörer i city så skulle jag tro att flera hade samma problem, berättar Q-Parks vd Peder Ståhlberg via e-post.

På lördagen var det dags igen, men denna gång drabbades bara bilister i garaget i Skrapan. En dörr vägrade öppna sig vid en av utgångarna. Det var ett nytt passersystem för hyresgäster som tillfälligt störde ut andra kunders passersystem.

Q-Parks vd Peder Ståhlberg förstår inte kritiken att det ska vara svårt att nå Q-Park:

– Vi har en dygnet runt uppkoppling till vår en egen servicecentral belägen i Stockholm då det gäller våra bomgarage, en egen servicecentral belägen i Uppsala som arbetar med våra markparkeringar samt en extern operatör som tar emot samtal från kunder nattetid. I normalläget ska det inte ta lång stund innan någon svarar. I vissa garage går det även bra att ringa direkt till anlitat väktarbolag som öppnar upp anläggningen ifråga.

Mer läsning

Annons