Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEL 2 Du betalar överetableringen

Västerås taxibransch beroende av nystartsjobb – kostar drygt 6 miljoner skattekronor årligen.

Annons

Ett bidrag från arbetsförmedlingen är hemligheten bakom den explosionsartade ökningen av taxi i Västerås. Utan det skulle många gå omkull.

Det kallas nystartsjobb, och infördes med nuvarande villkor 2009. Snabbt blev det populärt i taxibranschen. I dag har 47 av Västerås uppskattningsvis 375 förare nystartsjobb. Det kostar skattebetalarna drygt 6,1 miljoner kronor årligen.

– Taxibranschen är en bransch där andelen nystartsjobb är stor, bekräftar Pia Larsson, arbetsförmedlare med ansvar för taxi.

Nystartsjobben skiljer sig från alla tidigare arbetsmarknadsåtgärder genom att den är utformad som en medborgerlig rättighet. Det innebär att arbetsförmedlingen inte får värdera faktorer som hur åtgärden påverkar branschen, utan det räcker med att arbetstagare och arbetsgivare uppfyller villkoren för bidraget (se faktaruta här nedan).

Anna Ryding, ombudsman på Transportarbetarförbundet, är kritisk.

– I grunden är det inget fel på bidraget, om det kunde fördelas någorlunda. Men här förstör det branschen. Det har blivit ett sådant tryck.

Hon berättar om åkare som bygger hela sin verksamhet på nystartsbidragen. När bidragstiden är slut, så avslutas också förarens anställning.

– Personerna är jättebra så länge det här löper, men sedan kommer de på alla möjliga anledningar för att säga upp dem.

Pia Larsson vid arbetsförmedlingen är medveten om problemen. Det finns åkare som byter ut sina nystartsjobbare systematiskt.

– Jag tror ju inte alltid att det går ”by the book”. De ringer och berättar att någon har slutat och börjat jobba någon annanstans, de har börjat plugga etcetera. Och de vill anställa någon annan.

Men samtidigt betraktas nystartsbidraget som en stor framgång. I år har arbetsförmedlingen riks skjutit till fem miljoner kronor för att marknadsföra nystartsbidraget mot arbetsgivarna.

– Det är en subvention som gör att många kommer ut på arbetsmarknaden. Väldigt många blir kvar efter att nystartstiden löper ut, säger Roger Lindberg, chef för arbetsförmedlingen i Västerås.

För alla branscher i landet ligger siffran på två av tre, enligt Arbetsförmedlingen. Men bara knappt två av fem taxiförare i Västerås med nystartsbidrag har ett jobb utan stöd 90 dagar efter avslutat nystartsjobb. En rapport från arbetsmarknadsdepartementet visar också att 63 procent av samtliga nystartsjobb är undanträngning av andra jobb, alltså sådana som skulle kommit till stånd även utan bidraget.

– Jag skulle vilja kalla det inträngning snarare än undanträngning. Det är inte samma personer som får jobben. Nystartsjobben går till prioriterade grupper som utrikes födda och långtidsarbetslösa, säger Roger Lindberg.

Pia Larsson medger att det är en överetablering och att åkarna har problem med att få lönsamhet.

– Samtidigt finns jobben och bilarna. Det är självklart inte bra om det drabbar verksamheter så att bolag som inte nyttjar systemet inte klarar det. Men det är bra för att hjälpa personer in.

Varför finns det så många nystartsjobb just inom taxi?

– Det är relativt enkelt att utbilda sig till taxiförare, vilket gör att intresset är stort. Många invandrare gör sitt inträde på arbetsmarknaden genom att köra taxi. Det är ett sätt att komma in, få jobba, lära sig språket bättre och komma vidare.

Beviljade nystartsjobb

2009: 13

2010: 37

2011: 73

2012: 52 (till och med 23 september)

Nystartsbidraget

Nystartsbidraget har funnits sedan 2007, men 2009 fördubblades ersättningen, från en arbetsgivaravgift till motsvarande två arbetsgivaravgifter.

Stödet kan beviljas för lika lång tid som arbetstagaren varit arbetslös.

För den som är 26–55 år gäller det högst i fem år. Personer under 26 kan få det i högst ett år, och den som är över 55 år i max tio år.

Det är företaget som gör ansökan om nystartsjobb, då de har en person för jobbet. Arbetsförmedlingen kontrollerar att företaget inte har några skatteskulder, eller andra skulder av betydande storlek. De ska också säkerställa att arbetstagaren får avtalsenlig lön. I övrigt ska inte arbetsförmedlingen göra någon värdering, utan alla som är kvalificerade får det. Bidraget omprövas en gång om året.

Garantilönen för en taxichaufför ligger på 17 432 kronor.

26 år: 17 432 x 0,3142 (arbetsgivaravgift 31,42 procent) = 5 477 kronor.

Nystartsbidrag: 10 954 kronor (2 x 5 477 kronor).

Om personen får behålla nystartsjobbet i fem år kommer alltså skattebetalarna att bidra med över 650 000 kronor.

Beräknat på garantilönen så kostar de 73 nystarts- bidrag som beviljades under 2011 över 9,5 miljoner kronor under ett år.

Mer läsning

Annons