Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEL 2 "Klarar oss inte utan"

Utan nystartsjobbare klarar vi oss inte! Så säger i stort sett alla åkare i Västerås som VLT talat med.

Annons
Inga långa raster. Jaafar Rasoul, åkare som driver Jaafar Taxi, berättar om en allt tuffare konkurrens på taximarknaden i Västerås. Hans chaufför är nystartsjobbare och nu vill han utöka med ännu en nystarsjobbare. ”Jag skulle få huvudvärk om det inte gick att anställa nystartsjobbare” säger Jaafar, som dock hoppas kunna anställa den nuvarande chauffören efter att dennes nystartsperiod löpt ut.Foto: JACKIE MEHHåller ögonen öppna. Det går inte att sitta och sova på taxipasset. Konkurrensen på taximarknaden är stenhård och Jaafar måste ofta jobba kväller och helger för att det ska gå ihop.

Jaafar Rasoul startade sitt taxiföretag 2009 och hittills har han bara haft nystartsjobbare i företaget. I dag äger han två taxibilar, en av bilarna rattar han själv och den andra kör en nystartsjobbare.

Nu vill han utöka med ännu en chaufför. Att han eller hon ska ha nystartsjobb är inget han hymlar med. Jaafar har till och med skrivit i jobbannonsen att det är en fördel om den sökande har rätt till någon form av anställningsstöd.

– Jag sparar in mellan 7 000 och 8 000 kronor per chaufför tack vare nystartsjobben. Det gör att bilarna kan rulla, att verksamheten går runt, säger Jaafar Rasoul.

Går runt är rätta uttrycket. För rik blir han inte som åkare med två bilar, trots att staten betalar en stor del av den anställdes lön.

– Jag tar ut mellan 17 000 och 19 000 kronor efter skatt. Jag klarar mig men jag känner många åkare som har problem att betala räkningarna. Bränsle, service och däck har blivit dyrare, samtidig som taxichaufförerna inte får mer åkningar och taxipriserna ligger still. Det är tuffa tider, summerar han.

Nästan alla tio åkare som VLT har pratat med är inne på samma spår.

Esmail Karim driver Taxi Västerås Stad AB, ett företag som har fyra bilar och sex anställda. Två av chaufförerna har nystartsjobb en tredje med nystartsjobb ska snart börja.

– Jag hade inte klarat mig utan nystartsjobben. Då hade jag lika gärna kunna lägga ned, säger Esmail, som vittnar om en allt hårdare konkurrens på taximarknaden i Västerås.

– De två senaste åren har varit dåliga och i dag får vi nästan inga körningar alls. Vi kan stå vid järnvägsstationen i fyra timmar och bara få en körning för 100 kronor. Det är för många taxibilar i Västerås och fler blir det för varje år.

Faris Karo, som driver Taxi Hamnen, instämmer. Han menar att överetableringen har tvingat en del taxibolag till lagöverträdelser.

– Jag vet taxibolag vars chaufförer jobbar mer än tilllåtna 13 timmar per pass. Jag har sett det själv.

Själv har han bara en anställd, en nystartsjobbare som snart ska sluta. Nu är han på jakt efter en ny chaufför.

– Det måste vara en nystartsjobbare, annars går det inte ekonomiskt, säger han.

Bara en åkare som VLT har talat med är helt kritisk till nystartsjobben i dess nuvarande form. Åkaren som vill vara anonym, har själv tackat nej när Arbetsförmedlingen har erbjudit honom nystartsjobbare.

– Det leder bara till att arbetsgivare utnyttjar möjligheten till billig arbetskraft. Nystartsjobben skulle sträcka sig max sex månader och inte över flera år.

– I dag finns det friåkare som köper nya bilar hela tiden trots att det inte finns jobb. De måste använda sig av nystartsjobbare, annars förstår jag inte hur de får det gå ihop.

.

Mer läsning

Annons