Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Delade turer skapar oro i facket

Bantade organisationer och krav på fler heltider innebär en ökning av delade turer, ett gissel för många anställda.

Annons
Delade pass blir allt vanligare inom exempelvis sjukvården. Personerna på bilden har inget direkt samband med artikeln.

Delade turer innebär att arbetsdagen delas upp i två pass med en obetald ledighet mellan passen. Oftast arbetar man på morgonen och kvällen, och är ledig mitt på dagen.

Delade turer förekommer mest inom fackförbundet Kommunals avtalsområde, huvudsakligen inom vården och äldreomsorgen.

– Delade turer var vanligare förr, framför allt på 80-talet, säger Annica Enbom, ordförande för Kommunal i Västmanland. Vi arbetade hårt och lyckades ganska väl med att begränsa dem.

– Men nu kommer de tillbaka igen, och det är en utveckling som vi inte alls gillar.

En enkät som Kommunal gjort bland sina förtroendevalda i landet visar att det förekommer delade turer inom tre av fyra sektioner. Värst är det på Gotland där 100 procent av sektionerna uppger att det förekommer delade turer, i Västmanland är siffran 60 procent.

Men det som oroar de fackliga företrädarna mest är att 70 procent av de förtroendevalda uppger att delade turer ökar.

Annica Enbom har själv erfarenhet av delade turer då hon arbetade på Västra sjukhuset.

– Det är absolut inte bra för familjelivet, säger hon, Framför allt drabbas de som har barn, då är det inte roligt att vara borta både på morgonen och kvällen.

Men det som oroar henne mest nu är det som hon lärde sig på Västra sjukhuset, att det är de med delade turer som är mest sjukskrivna.

Annica Enbom menar att det med lite god vilja går att fördela arbetsuppgifter jämnare över dagen. Vanlig omsorg, som till exempel samtal och promenader, kan mycket väl utföras på dagtid.

– Men det verkar inte finnas utrymme för sådant idag, säger hon.

Ibland tvingas anställda välja delade turer för att slippa jobba så många helger.

– Det är som att välja mellan pest och kolera, säger Annica Enbom.

Från fackligt håll kan man inte göra mycket för att stoppa delade turer. Arbetsdomstolen har slagit fast att delade turer inte är olagliga.

– Vi kan påtala problemen med delade turer, men inte mycket mer, säger Annica Enbom.

Men det går att förbättra villkoren. Det visar exempel från kollektivtrafiken som måste ta till delade turer för att klara trafiktopparna vid morgon- och eftermiddagsrusningarna.

– Vi har en ramtid som innebär att det inte får vara mer än 13 timmar mellan det att arbetet börjar och slutar, förklarar Matti Mertaniemi, ordförande för Kommunals sektion 18, lokaltrafiken. Och arbetstiden är begränsad till tio timmar per dag.

Dessutom har man ett avtal om arbetstidsförkortning, den är 17 procent för raster som överstiger 90 minuter. Ett fem timmar långt uppehåll under dagen ger en arbetstidsförkortning på 50 minuter.

– Men, säger Matti Mertaniemi, man ska också komma ihåg att det finns chaufförer som gillar delade turer.

Nästa område som riskerar att drabbas är handeln, i dag klarar många mindre butiksägare den ojämna kundtillströmningen med deltider. Men krav på fler heltider kan resultera i införandet av delade turer.

Mer läsning

Annons