Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Får inte rädda liv

Personalen på brandkåren i Västerås är utbildade i hjärt- och lungräddning (HLR), men får inte åka på larm på grund av en kostnadsfråga.

Annons

Lars Romeling, brandman i Västerås, tycker det är självklart att de ska åka även på HLR-larm. De har hjärtstartare, två för tillfället då den som brukar vara med i brandkårens båt under sommaren nu finns på stationen.

– Vårt främsta mål är att rädda liv. Då är det självklart att vi skall hjälpa till genom att åka på hjärtstopp. Vi ska utnyttja samhällets resurser, säger Lars Romeling.

Han berättar också att när ambulans larmas är chansen 50/50 om ambulans eller brandkår kommer först till platsen.

– Vi har bra ambulansvård men den räcker inte alltid till. De flesta brandmän vill det här.

I Eskilstuna åker brand-kåren ut på HLR-larm.

– Här har det bara varit positiva reaktioner. Det handlar ju om att rädda liv och det har vi också gjort, säger Tobias Edsjö, brandingenjör på brandkåren i Eskilstuna.

Det som sätter stopp för brandkårens utryckning vid HLR är en ekonomisk fråga. Västerås stad kräver betalt av landstinget för att utföra en sådan tjänst.

– Mälardalens brand- och räddningsförbund finns i tre kommuner – Sura, Hallsta och Västerås. Brandmännen i Sura och Virsbo åker på HLR-larm medan vi i Västerås och Hallstahammar har ambulans, säger Staffan Jansson (S), kommunalråd och ordförande i Mälardalens brand- och räddningsförbund. Han tycker att brandkårens primära uppgift är att vara brandförebyggande, minska skador vid brand och trafikolyckor.

–Vi kan ju inte ta på oss samhällets alla problem, säger Staffan Jansson.

Mer läsning

Annons