Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farligare streetracing i år

Torra vägar betyder att streetracingen startar.
   I år finns inga lagliga alternativ. Nu finns risk att förarna söker upp nya och farligare platser att tävla på.
   – Det kan sluta med att vi spärrar av E18 och kör där, säger en förare.

Annons
Olagligt. Burnouts och olagliga buskörningar har blivt ett problem i centrala Norrtälje.

Likt vårblommorna dyker den olagliga streetracingen upp på gatorna varje år. Så beskriver Jörgen Bergfast, chef för trafikpolisen, problemet.

Men trots detta återkommande problem, och det uppenbara motorintresset

i länet, är det klent med insatser från både kommun och polis för att ge de intresserade ett lagligt alternativ.

– Just nu jobbar vi inte på att få fram ett nytt sådant och det har inte förts någon dialog med förarna, men det har varit flera satsningar genom åren dit seriösa tagit sig för att tävla, säger Bergfast.

Men de lagliga alternativ som funnits har aldrig fungerat någon längre tid. Det har varit tävlingar på Hässlö som lagts ner. Polisen säger att det hade med finansiering att göra. Eller brist på engagemang. Kommunen säger att det var på grund av brister

i säkerheten.

– Det finns många olika viljor, och många anser att sånt här ska vara gratis. Men det går inte, någon måste ju finansiera det.

Både Bergfast och hans kollega Rolf Söderberg, som tidigare haft med streetracingen att göra men i  dag jobbar med brottsförebyggande frågor under läns-

polismästaren, berättar att den olagliga racingen minskade avsevärt när det fanns lagliga alternativ.

– Men det kommer alltid att finnas en grupp som inte bryr sig och kör ändå. De som gillar kicken av att de kan bli upptäckta eller kanske jagade, säger Bergfast.

VLT har pratat med en förare som rejsar illegalt. Han vill inte tävlingsköra på gatan, men menar att som det ser ut nu finns inga alternativ. Och i år kan de som kör hitta farligare vägar än någonsin att köra på.

– Kommunen gör allt för att stoppa oss. Förra året körde vi på Stenby, men nu pratas det om att det ska bli vägbulor där, då vet jag inte var vi ska köra. Att spärra av E18 är ju ett alternativ.

Enligt kommunen är det inte beslutat om vägbulor på sträckan än. Men någon typ av hinder planeras.

Antalet bilar som tävlar aktivt på den illegala scenen i Västerås uppges vara omkring ett tjugotal. Då är det maskiner med mellan 500 och 1  000 hästkrafter. Ibland mer. Dessutom kan bilar utifrån ofta dyka upp. Någon gång i maj beräknas racingen komma igång.

Och med racingen kommer publiken.

– Det är den här ”svansen” som är det stora problemet. Det är ofta unga som dyker upp på mopeder. Ibland alkoholpåverkade. De inser inte riskerna med att stå

nära när de här bilarna åker förbi i 200 kilometer i timmen. Sen vet jag inte om alla förare är medvetna om vilka krafter de släpper lösa heller, säger Bergfast.

Arrangörerna bakom den

illegala racingen uppges vara en grupp på sex till åtta personer. Föraren säger att de har ett högt säkerhetstänk och blåser av direkt om någon står för nära. Det händer ofta att publiken, som uppgår till hundratals, står i vägen.

– Vi vill inte köra på gatan, men kommunen kan inte stoppa streetracingen utan att erbjuda ett lagligt alternativ. Det är underligt, hade det handlat om innebandy eller fotboll hade vi kunnat få vilka bidrag som helst.

De förare som kör illegalt har ofta mellan 500 och 1000 hästkrafter. Ibland mer.

Brottet

De som kör gör sig skyldiga till hastighetsöver-

trädelse. Men bilarna kör i bredd, och då kör oftast en förare i mötande fil, vilket kan räknas som vårdslöshet i trafik.

Även de som arrangerar gör sig skyldiga till brott när de stänger av en väg utan tillstånd.

Polisen uppger att de har ganska bra koll på vilka fordon det handlar om, men inte lika bra koll på förarna.

Enligt uppgift från föraren VLT pratat med kan polisen

inte ingripa, eftersom det ofta står hundratals människor i vägen. Jörgen Bergfast på trafikpolisen medger att det finns sådan problematik, men att de ingriper i den mån de kan vid störningar.

Hur polisen arbetar med kartläggandet av racingen och förarna i övrigt är han förtegen om. ”Men vi kommer inte att se mellan fingrarna när något

händer”, säger han.

Mer läsning

Annons