Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt fall av bluffakturor

Peggy Netzler, egen företagare inom homeopati och zonterapi, fick förra veckan en räkning skickad till sitt företag.

Annons
Bluff-fakturan.

Hon reagerade direkt när brevbäraren skulle lämna över brevet på hennes praktik.

– Ja, jag hade ju sagt till att jag inte skulle ha någon post hit till företaget, säger Peggy Netzler.

Brevet, som såg ut som en räkning hade ordet ”hitta” högst upp i huvudet så det var lätt att förledas att brevet kom från hitta.se. Summan på räkningen var 994 kronor.

Peggy Netzler försökte då ta kontakt med betalningsmottagaren som var en firma som hette Hedberg Syd AB, men där var det ingen som svarade i telefonen.

Hon kollade också upp firman via Google, men det enda hon hittade med det namnet var en bilfirma i Malmö.

Efter att ha ringt ett flertal gånger gav hon upp eftersom det var adresser och postnummer både hit och dit. Hon kontaktade sin revisor som rådde henne att ta kontakt med Råd och rön och göra det som de rådde henne till.

–Nu har jag skickat till-baka fakturan till avsändaren med ett medföljande brev om att jag inte tänker betala. Är det då så att de tänker gå vidare till inkasso så finns det ändå papper på att man inte vill ha den här tjänsten, säger Peggy Netzler.

Efter alla ansträngningar för att få tag på avsändaren av fakturan insåg hon att det säkert inte bara är hon som drabbats av det här och tog kontakt med VLT som också försökt kontakta avsändaren utan att lyckas.

– Ja, man kan i alla fall få människor lite mer observanta och inte bara betala, säger Peggy Netzler.

Mer läsning

Annons