Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oviss framtidför flygplatsen

Klockan tolv på fredagen upphörde avtalet mellan Luftfartsverket och ACR. Situationen för flygtrafikledningen i Västerås är åter osäker.

Annons

Luftfartsverket, LFV, kommer alltså inte längre att samarbeta med den privata operatören ACR om flygtrafikledningen i kontrolltornet i Västerås.

Anledningen till att Luftfartsverket inte godkänner det definitiva avtalet är att de inte nått enighet med ACR; Luftfartsverket erbjöd ACR ett underleveranörsavtal för att garantera driften och svara för utbildningen av ACR:s personal tills ACR själva kunde ta över flygledningen.

- Det här är mycket sorgligt för Västerås flygplats och för passagerarna, säger Per Högberg, chef för affärsområde terminal vid Luftfartsverket, LFV och fortsätter:

- Vi hade ett provisoriskt avtal fram till klockan 12.00 idag fredag, men har inte fått gehör för våra krav när det gäller avtalet med ACR.

Luftfartsverket krävde att de i underleverantörstjänsten fick använda verkets flygsäkerhetsledningssystem och kvalitetsledningssystem som de tillämpar på 40 platser runt om i Sverige.

- Dessa punkter var bärande delar i avtalsförslaget, men tyvärr måste vi konstatera att LFV inte har fått respons från ACR, säger Per Högberg.

Enligt Per Högberg är det omöjligt för Luftfartsverket att tumma på sina system eftersom användningen av flygsäkerhetsledningssystemen och kvalitetsledningssystemen är delar av Luftfartsverkets certifikat som de har från Transportstyrelsen för att få bedriva flygtrafikledning.

Det finns dock en liten öppning:

- Dörren mellan oss och ACR är inte stängd, säger Per Högberg.

VLT söker information från Västerås flygplats och från ACR om vad Luftfartsverkets uttåg får för konsekvenser för flygtrafiken.

- Jag sitter i telefon just nu med anledning av det här. Så fort jag har någon information att ge återkommer jag, säger Mikael Nilsson, vd och flygplatschef för Västerås flygplats.

Mer läsning

Annons