Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rörigt om slogan

Sloganen Västerås Mälarstaden är inte alls skrotad. Men en viss förvirring råder.

Annons

Kommunalrådet Elisabeth Unell (M) kontaktade VLT efter onsdagens artikel. Hon säger att sloganen Västerås Mälarstaden fortfarande lever.

– Det kan ha funnits en vilja från tjänstemannahåll att ta bort den. Under arbetet med kommunikationsplanen försvann den, men vi politiker var överens över blockgränsen att den skulle finnas med i planen.

Det vore dumt att göra sig av med en fras som blivit etablerad, menar hon.

Däremot ska den grafiska symbolen inte användas längre, enligt Unell.

Ulla Persson (S) beskriver situationen lite annorlunda.

– Västerås är en mälarstad, det är bara det att vi byter ut epitetet, varumärket, att det inte står Mälarstaden längre utan rätt och slätt Västerås.

– Men benämningen Västerås Mälarstaden kommer vi att använda i olika situationer.

Jag förstår inte riktigt. Är det fortfarande en slogan som ska marknadsföras?

– Nej, det är det inte. Men begreppet finns kvar.

Västerås stads informationschef Susanne Ovmark:

– Vi är rörande överens om att märket ska bort och att vi fortsätter att ha Mälarstaden som centralt budskap som ska kommuniceras. Men om det är en slogan eller inte är en definitionsfråga.

– Vi skrotar alltså inte Västerås Mälarstaden. Men vår vision gör att vi breddar oss och kommunicerar andra saker också.

Finns inte en risk att marknadsföringen då blir otydlig?

– Nej, det är snarare bredden vi vill visa på. Det gör oss unik som ort.

Mer läsning

Annons