Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ hårdsatsar på information

I höst ska SJ bli bättre på att informera om trafikstörningar. Framför allt ska förseningsprognoserna bli mer realistiska vid utrop och skyltning på stationerna.

Annons

- Vi har många gånger varit alldeles för optimistiska vid förseningar, säger Elina Yli-Torvi, som ansvarar för SJ:s trafikinformation.

Hon menar att många kunder blir frustrerade av att avgångar gång på gång skjuts upp med fem minuter i taget, så att de tvingas stå och vänta på perrongen i stället för att till exempel gå och handla eller äta.

Men nu ska det bli bättre, säger hon. Alla prognoser kommer från och med i höst att baseras på en så kallad ”erfarenhetsbank”, som innehåller uppgifter om hur lång tid olika typer av fel brukar ta att avhjälpa.

SJ kommer också under hösten att lansera en kund-app för Android och Iphone. För dem som saknar smartphone kommer det fortfarande gå bra att besöka mobil.se.sj.

Mer läsning

Annons