Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skidtunneln - ett riskprojekt?

Nu är det bråttom om Västerås ska få en skidtunnel. Men håller kalkylerna - eller finns det en risk för att skattebetalarna får stå för notan? Ledande politiker tvekar fortfarande.

Annons
Se grafiken i ett större format i länken till höger längre ned på sidan.

Nu kämpar tunnelprojektet mot klockan. Upphandlingen är inledd, och senast den sista oktober är det tänkt att tilldelning ska ske. Då måste kommunstyrelsen ha fattat beslut om att gå vidare.

- Om det inte blir av nu kommer vi inte att fortsätta. Det är väldigt viktigt för oss att inviga anläggningen hösten 2013, säger Jan Hernelind från Västerås Ski Tunnel.

Det planerade upplägget är att Västerås stad sköter byggupphandlingen och att Fredrik Svenssons bolag Rocklunda Fastigheter står för kostnaden – 85 miljoner. Kommunen hyr sedan anläggningen i minst 17 år och hyr i sin tur ut till driftbolaget, Västerås Ski Tunnel.

Men skidtunnlar planeras också i Bålsta och i Botkyrka, och därför finns det ett kapplöpningsmoment med i bilden. Kalkylerna för Västeråstunneln bygger nämligen på att man kan locka åkare från hela Stockholmstegionen.

Men innan politikerna i kommunstyrelsen ger grönt ljus är det några saker som driftbolaget måste övertyga dem om:

• Att man har ekonomiska muskler nog att klara en lägre kundtillströmning är väntat.

• Att driftbolagets kalkyler är realistiska.

I annat fall ser de en risk att skidtunneln landar i knät på kommunen – något som alla partier är överens om inte får hända.

Västerås stad har krävt att bolaget kan visa upp ett buffertkapital motsvarande minst en årshyra, det vill säga cirka 7,5 miljoner kronor. Det kravet är uppfyllt.

- Vi har ett avtal med Arvid Svensson AB, som garanterar en årshyra, säger Jan Hernelind.

Garanten är alltså skidtunnelns byggherre, Fredrik Svensson, som är vd för såväl Rocklunda Fastigheter som moderbolaget Arvid Svensson AB.

Kommunen vill också att driftbolaget har ett aktiekapital om minst 2 miljoner. Även detta krav kan snart bockas av, menar Hernelind, som dock inte vill avslöja vilket företag som gått in.

För att nå ett nollresultat räknar driftbolaget med att behöva locka 50 000 besökare årligen. Det var också vad man initialt räknade med, men nu har kalkylen reviderats upp till 65 000 besök redan det första året. Trots att Botkyrka kommun i somras fattade beslut om att bygga en egen tunnel och redan har inlett upphandling.

Ni har räknat hela Stockholm som ert upptagningsområde. Borde ni inte ha justerat ned sifforna i stället för upp?- Botkyrka ligger på andra sidan Stockholm, de konkurrerar inte med oss. Det är bara bra för skidintresset om de bygger en tunnel, säger Jan Hernelind.

Men flera politiker är ännu inte övertygade, och mest kritisk är Ragnhild Källberg (FP). Hon anser att en skidtunnel är en fråga som skidentusiasterna och fastighetsägaren bör hantera utan kommunal inblandning.

- Har projektet sådan bärighet som de påstår så förstår jag inte vad de ska med Västerås stad till, säger hon.

Vi ställde frågan till Fredrik Svensson, vd för Rocklunda Fastigheter.

- Jag tror att vi kanske kunde ha gjort det själva för fem år sedan. Men för att kunna finansiera ett sådant här projekt i dag behövs det ett långt kontrakt med en trovärdig hyresgäst typ kommunen. Det gör det lättare i kontakten med bankerna, säger han.

Tunnelfakta

Längd: 1,5 km

Bredd: 9–16 m

Takhöjd: 4,5 m

Temp: 3–5 minusgrader

Byggkostnad: 85 miljoner kronor

Driftkostnad: 14 milj kr/år (varav cirka hälften är hyra)

Personal: 4 anställda

Besökare (prognos): 65 000 per år (varav hälften

utifrån)

Årskort: 3 950 kr

Helgkort: 570 kr

Dagkort: 300 kr

3 timmar: 200 kr

Källa: vasterasskitunnel.com

Mer läsning

Annons